Vinatorul.ro
Jurnal de vânătoare
Acum este 18 Apr 2024, 17:54

4x4 ABC - 4WD part time.

Membrii nostri sunt rugati sa-si posteze aici experientele legate de pasiunile lor extra vanatoare , legate strict de ceea ce inseamna MOTOARE !

Moderatori: Alin3006, mialxx, popaliviu, the_mav, RazvanGTC, GTC Auto SHOP

4x4 ABC - 4WD part time.

Mesajde Alin3006 pe 07 Apr 2008, 14:26

Ce inseamna 4WD part time si full time

4WD part time

Foarte frecvent auzi intrebarea: Ce naiba e cu al doilea schimbator de viteze ? la ce foloseste ?
In primul rand e clar ca e vorba despre levierul reductorului. Cand si de ce il folosim urmeaza de vazut. In primul rand - de ce au unele masini nevoie de reductor . Practic pentru a transmite cuplu puntii fata atunci cand masina are nevoie de aderenta sporita. Mai simplu spus este o cutie de transfer. Orice vehicul care foloseste 4WD part time ruleaza in conditii normale cu spatele. Adica toata puterea masinii este transmisa printr-un cardan puntii spate. In conditii de drum alunecos ( apa, zapada, noroi sau macadam ) constatam adesea ca " fuge de spate " mai ales in momentele cand acceleram brusc. Atentie ! Cuplarea primei trepte a reductorului nu va imbunatati cuplul masinii ( nu realizeaza o multiplicare de cuplu ) ci doar imparte cuplul existent fata / spate intr-un raport 50% / 50%. In mod logic aderenta la sol se mareste ( acum ai 4 puncte de contact activ in loc de 2 ) dar cam atat.

Ce NU TREBUIE FACUT in 4x4 high sau prima treapta a redutorului.

In primul rand trebuie inteles ce se intampla sub tine cand ai activat 4x4 high . Tu apesi pedala de acceleratie, motorul produce un cuplu pe care il transmite mai departe cutiei de viteze, apoi reductorului care o distribuie pe punti. Ce se intampla mai departe cu fiecare roata ??!! Pai practic primeste JUMATATE din puterea destinata fiecarei punti. Cat timp masina merge drept totul e ok, indiferent de natura suprafetei sau - MAI ALES - viteza de rulare. Atat cele doua punti cat si fiecare dintre roti primeste un cuplu egal si MAI ALES acelasi numar de ROTATII PE MINUT. Dar ce se intampla la viraje ??? :shock:
Fiecare roata parcurge un arc de cerc de diametru diferit si pentru a putea face asta si mai ales pentru a PUTEA VIRA fiecare roata va parcurge respectivul arc de cerc cu o rotatie diferita FORTAND cele 2 diferentiale - fata si spate . Este acel moment in care, in 4x4 simti ca masina trage de volan. Tot din cauza asta e foarte greu de manevrat un viraj PE LOC pe asfalt uscat.
Efectul acestui abuz poate fi extrem de trist - DISTRUGEREA DIFERENTIALULUI / DIFERENTIALELOR .

Atata timp cat se ruleaza pe teren alunecos tensiunile NU sunt la fel de mari; in mod bizar exact ce vrei sa eviti cand cuplezi 4x4 se intampla, adica rulezi intr-un derapaj controlat si permanent ; astfel rotile tensionate aluneca ( derapeaza )pe masura ce se tensioneaza dar efectul global e insesizabil sau slab sesizabil ( masina " trage de volan " ) si e relativ stabila . Insa tensiunile rezultate duc in timp la uzura celor 2 diferentiale.
Concluzie : NU se merge in 4x4 pe asfalt uscat niciodata si in nici un caz cu viteza mare.

CAND SE CUPLEAZA REDUCTORUL pe 4WD LOW

Reductorul are 2 pozitii de baza pentru 4x4 : cea discutata mai sus si inca una care presupune o multiplicare de cuplu. Astfel, acelasi motor transmite celor 4 roti un cuplu mai mare . Se foloseste in cazul in care se simte nevoia de tractiune suplimentara : la urcat / coborat pante abrupte, in noroi sau zapada mare sau in teren dificil cand se doreste controlul TOTAL al masinii. Ce trebuie stiut : NU SE merge niciodata cu viteza mare ( in LOW la cca 40 km /h esti in viteza a cincea la limita. Masina accelereaza mult mai bine si frana de motor e mult mai eficienta . Foarte rar se foloseste viteza 1 ; reductorul permite plecarea de pe loc cu a 2-a fara a forta ambreiajul - asta e de fapt pe langa cuplul multiplicat principala lui utilitate.
CONCLUZIE :
La parasirea asfaltului e utila cuplarea reductorului in 4WD High pentru a imbunatati aderenta.La majoritatea masinilor se poate face asta in mers pana intr-o anumita viteza ( specificata de fabricant). Rulati asa pana cand terenul da PRIMUL SEMN ca devine dificil, moment in care cuplati 4WD LOW . E bine sa faceti asta INAINTE de a ramane impotmoliti nu DUPA, s-ar putea sa nu ajute la nimic. In plus, in teren dificil nu puteti rula cu mai mult de 40 km / h - care e limita reductorului la majoritatea masinilor - in schimb aveti control total asupra masinii atat la acceleratie cat si la frana de motor ( cea mai indicata in teren ). In schimb protejati ambreiajul pe care altminteri il fortati la fiecare damb sau sleau. Folositi cat mai putin frana - in special atunci cand coborati o panta . Pantele se coboara in frana de motor ( orice franare instinctiva cu ambreiajul calcat rupe aderenta si te transforma in saniuta) si se urca in viteza a 2 -a sau chiar a 3-a daca nu sunt foarte abrupte. Daca motorul e bine reglat nu se opreste indiferent cat de incet mergi deci uita de ambreiaj si foloseste-l doar 1 secunda cat schimbati viteza. Nu rulati pe sosea in 4x4 decat pe plaie mare sau zapada. Nu se merge cu 160 km/h in 4x4 - in ACEST sistem de 4x4 - pentru ca stricati masina . Oricum daca simtiti nevoia sa mergeti cu viteza asta inseamna ca NU AVETI NEVOIE de 4x4.

Avantajele acestui sistem : fiabilitate, robustete, performanta sporita offroad.
Poate fi imbunatatit prin instalarea pe fiecare punte a unui diferential blocabil. Despre acesta - un topic separat la un moment dat.
E folosit la majoritatea masinilor vechi ( anii 80-90 ) si multe dintre cele noi ( in special pickup ).
Alin3006
Veteran
 
Mesaje: 6458
Membru din: 26 Sep 2007, 12:35
Locaţie: bucuresti

Re: 4x4 ABC - 4WD part time.

Mesajde Adrian S pe 07 Apr 2008, 16:14

Alin3006 scrie: Nu rulati pe sosea in 4x4 decat pe plaie mare sau zapada. Nu se merge cu 160 km/h in 4x4 - in ACEST sistem de 4x4 - pentru ca stricati masina .


Cand am citit textul mi-am spus ca lui Alin i-a scapat "ceva", pentru ca sunt masini care beneficiaza de 4x4 permanent si pot rula la viteze de 200 km/h chiar si mai mult, fara sa se strice nimic. Dupa care am mai recitit si am vazut cuvantul "ACEST sistem" scris si cu litre mari.
Adrian S
Veteran
 
Mesaje: 1210
Membru din: 02 Aug 2007, 10:08
Locaţie: Bucuresti

Mesajde Ghinda pe 07 Apr 2008, 17:08

Te gandeai iute la tinicheaua ta! :lol: :lol: :lol:
Nu te certa niciodata cu un prost. S-ar putea cei din jur sa nu vada diferenta...
Ghinda
Veteran
 
Mesaje: 7686
Membru din: 14 Dec 2006, 22:35
Locaţie: Bucuresti

Mesajde Adrian S pe 08 Apr 2008, 09:10

Ghinda scrie:Te gandeai iute la tinicheaua ta! :lol: :lol: :lol:


Mugurele esti dat dracu :lol: :lol:
Adrian S
Veteran
 
Mesaje: 1210
Membru din: 02 Aug 2007, 10:08
Locaţie: Bucuresti

Mesajde Ursus2006 pe 08 Apr 2008, 10:54

[quote=":[/quote]

Mugurele esti dat dracu :lol: :lol:[/quote]

FOARTE DAT !!! :lol:
MELANISM: orice, cu conditia sa fie vopsit de catre doamna Melania!
Avatar utilizator
Ursus2006
Veteran
 
Mesaje: 2473
Membru din: 08 Iun 2005, 17:21
Locaţie: Deva. HD

Mesajde florin.t pe 08 Apr 2008, 13:12

Era vorba de 4x4 part time adica pe romaneste nepermanent (care se cupleaza cand e nevoie). La cel permanent avem in plus un sistem cu ulei (fara cuplaje mecanice directe) care permite varierea tot timpul al cuplului transmis puntii secundare (in general ce fata) in functie de solicitari si care prin asta protejeaza diferentialele. Asteptam pe Alin cu precizari.
florin.t
Veteran
 
Mesaje: 1227
Membru din: 10 Oct 2005, 09:06
Locaţie: malu' Crisului

Re: 4x4 ABC - 4WD part time.

Mesajde bowmadness pe 26 Feb 2012, 12:53

[quote="Alin3006"]Ce inseamna 4WD part time si full time

4WD part time


Ce NU TREBUIE FACUT in 4x4 high sau prima treapta a redutorului.

Ce se intampla mai departe cu fiecare roata ??!! Pai practic primeste JUMATATE din puterea destinata fiecarei punti. Cat timp masina merge drept totul e ok, indiferent de natura suprafetei sau - MAI ALES - viteza de rulare. Atat cele doua punti cat si fiecare dintre roti primeste un cuplu egal si MAI ALES acelasi numar de ROTATII PE MINUT. Dar ce se intampla la viraje ??? :shock:

Salve Alin!
Am un pajero part time 4wd. Producatorul scrie ca se poate linistit rula pana la 90km/h cu 4x4 high. Cred ca la partea cu transferul 25% a cuplului pe fiecare roata e o neintelegere, 4x4 high NU ARE OPTIUNE de blocanti pe dif-ul fata sau spate (se decupleaza automat, in cazul in care masina e echipata cu asa ceva, a mea are standard spate si se decupleaza la 40 la ora). In 4x4 high se transfera cuplul 50% punte spate si 50% punte fata DAR NU se mai imparte acest cuplu inca o data 50% (din 50%) pe fiecare roata. Diferntialele sunt OPEN. Deci nu e o problema cu curbele care nu sunt foarte stranse. In cazul acestor curbe (foarte stranse si aderenta buna) se intampla ca puntea fata (avand rotile bracate maxim) are o alta turatie (medie) decat cea spate, de aici , asa numitul "transmission shift", o alunecare de fapt, sa zicem 60-40, care nu este permisa datorita cutiei de transfer/reductor care blocheaza mecanic 50-50. Deci ori sesizam ca masina nu poate lua curba cum trebuie, dar nu insistam si scapam transmisia, ori rupem ceva, in general planetara e facuta sa se rupa ca sa limiteze pagubele. Planetarele fata sunt, in general mai subtiri din aceasta cauza decat cele spate. Cea mai mare problema e in curbe stranse, asfalt curat (sau sanuri din care nu se poate iesi!!!!) si la vale in frana de motor, ATENTIE MAXIMA AICI.

Am experimentat asa ceva, am tras un BMW X5 din rahat iar proprietarul habar nu avea de mecanica, a lasat diferentialul central blocat (masinile astea noi nu au cutie de transfer, au dif central -blocabil sau nu,d epinde de cat costa :)-, fiind AWD permanent), cum a virat roata (nu stiu de ce, eu il trageam oricum pe sanuri!) a rupt un cap de planetara. Asta a fost explicatia mea, poate gresesc!

In orice caz, daca fiecare roata ar primi 25% din cuplu, in cazul unei impotmoliri ar trebui sa se invarte TOATE rotile la aceeasi turatie, in gol. Nu o sa vedeti asta fara blocanti fata si spate, se invart in gol cate 1 roata pe fiecare punte (de obicei in x). Practic 2x4 inseamna aderenta la 1 roata, 4 x 4 high=aderenta la 2 roti, 4x4 cu un blocant (spate) = aderenta la 3 roti, 4x4 cu blocant spate si fata (Mercedes G sau Wrangler Rubicon) =aderenta la 4 roti si 25% din cuplu pe fiecare roata. Rubiconul, decupleaza si bara stabilizatoare fata electric in cazul blocarii difu-ul fata, singura masina, din cate stiu, care face asta!
Sistemele AWD moderne au in comun faptul ca blocarea unui diferential NU SE REALIZEAZA MECANIC (adica ferm) ci un fel de LSD (limited slip dif), sistemul ABS impreuna cu calculatorul sesizeaza lipsa momentului de avans si FRANEAZA progresiv roata in cauza (astfel transferand O PARTE (teoretic max 25%, dar e mult sub in realitate) din cuplu rotii cu aderenta), nu prea risti sa rupi nimic (are grija ABS-ul) dar nici din cacat nu te scoate cine stie ce. Numai sa nu uiti centralul blocat, cum a facut nenea din povestea de mai sus! In orice caz, sistemele astea de diferentiale pacalite prin franare sunt MULT mai ieftine decat cele mecanice, numai noi platim mai mult! Eu zic ca offroad nici nu se compara, e o diferenta ca intre un LSD si un dif cu blocant (osie de caruta). Si asta se poate testa la o masina cu tractiune spate, fara blocant, tragand usor frana de mana cand e impotmolita, veti vedea ca "da" sa se miste roata cu tractiune.
Ce as vrea eu: o masina 6x6 cu 6 leviere de frana de mana :lol: , nu rupi nimic daca stii ce faci si iesi 90% din cazurile in care blocantele te-ar scoate!, fara ABS, calculatoare si softuri!

Stima
ALICE! Who the f... is Alice?
Avatar utilizator
bowmadness
Membru important
 
Mesaje: 275
Membru din: 10 Sep 2010, 14:59
Locaţie: Romania

Re: 4x4 ABC - 4WD part time.

Mesajde bowmadness pe 26 Feb 2012, 13:35

Si scriu toate astea , zic eu din experienta, am condus sau sunt proprietarul urmatoarelor masini:
-Nissan Navara 4x4 /2005 part time cu reductor si cutie de transfer cu LSD pe dif spate (un fel de floc in fata ...), masina buna daca e sub 2005 (dupa nu mai sunt facute in jap), au cazut destule garnituri in schimb, pentru 80.000km (am luat-o de noua)
-Volvo XC70 /2001 AWD, merge FOARTE bine pe asfalt, pe drumuri forestiere, masina excelenta de familie, un pic de offroad, consum ok la motor de 2.5l, turbo (cca 11 benzina)
-Suzuki Samurai 4x4 part time cu dif spate cu blocant automat (zic eu ca acest blocant e mai bun ca LSD-ul dar ti-e frica in curbe stranse ca "da daca...." si modifica si felul de conducere pe asfalt in curbe, nu trebuie accelerat ca sa iesi din curba in nici o instanta)-consum mare ptr motor de 1.3 (10l pe asfalt), nesigura pe asfalt, nu are incalzire destula, lipsa comfort, lipsa spatiu, lipsa putere, totul se face cu "blana", deci toate se rup mai repede sau mai tarziu!
-Pajero 4x4 /2004 part time, low, cutie de transfer, cu dif spate blocabil cu aer comprimat, caroseria inlatata 5cm (nu ramai suspendat pe praguri si nu faci alte modificari la masina in afara de ridicat si barile si decupat difuzorul de la ventilatorul radiatorului) e greu de oprit daca nu fierbeti motorul, e excelenta de zapada, noroi, deal, padure. Mai mult de atat si ii trebuie picioare! Viteza de croaziera pe asfalt 100-120, comfort, caldura, consum cca 10l motorina (2.5TDi), o masina reusita, piese ieftine! Atentie la rugina, necesita tratament in fiecare toamna daca vreti sa o aveti, mai ales deasupra rezervorului unde se aduna toate alea.
Sunt convins ca vechile landcruiser sau patrol-uri (toate part time 4x4) sunt cel putin la fel de bune si pe asfalt si offroad, atentie insa la rugina si la "inaltari", un bodylift de 5cm max si FARA suspension lift daca nu e din fabrica (din buton), schimba unghiurile la cardane, planetare, scade viata transmisiei drastic!
Lada, da, teoretic e la fel, dar fiabilitatea, comfortul, siguranta pe asfalt si consumul?
ALICE! Who the f... is Alice?
Avatar utilizator
bowmadness
Membru important
 
Mesaje: 275
Membru din: 10 Sep 2010, 14:59
Locaţie: Romania

Re: 4x4 ABC - 4WD part time.

Mesajde Adrian S pe 28 Feb 2012, 15:45

bowmadness scrie:Ce as vrea eu: o masina 6x6 cu 6 leviere de frana de mana :lol: , nu rupi nimic daca stii ce faci si iesi 90% din cazurile in care blocantele te-ar scoate!, fara ABS, calculatoare si softuri!


Atunci i-ati un Pinzgauer :wink:
Adrian S
Veteran
 
Mesaje: 1210
Membru din: 02 Aug 2007, 10:08
Locaţie: Bucuresti

Re: 4x4 ABC - 4WD part time.

Mesajde cybelle pe 29 Feb 2012, 12:06

Pe langa ce a scris alin as completa ceva:
avem si cutii de transfer Super Select, cu transfer din 2x4 in 4x4h din mers si cam la orice fel de viteza(evident ca nu 200) aici raportul puntilor nu este de 50/50 ci 40/60 sau 30/70. Abia dupa ce oprim masina si mutam levierul in 4hc, adica raport de 50/50..si abia acum punem in valoare exact ce a zis alin mai sus. Dupa aceasta p[ozitie avem dreapta si inainte 4llc adica acel vestit reductor cu centalul bocat, care ne ajuta sa ne urcam ''in ceruri'' cu masina.
Peste aceste blocari si para-blocari...un mic-mare ajutor il avem din partea blocantului spate care ne ajuta sa urcam pante pe diagonala ! Dar despre asta tot alin o sa posteze mai multe, deoarece are ceva offroad la activ.. :wink:

respect
ps: am schimbat din 2h in 4h la 60 de km/ora cu mitsu'' al meu
Vand carti de gramatica. E ieftine...
Avatar utilizator
cybelle
Veteran
 
Mesaje: 1576
Membru din: 24 Mar 2007, 16:05
Locaţie: Magurele

Re: 4x4 ABC - 4WD part time.

Mesajde RazvanGTC pe 06 Apr 2013, 13:42

[quote="cybelle"]:
Peste aceste blocari si para-blocari...un mic-mare ajutor il avem din partea blocantului spate care ne ajuta sa urcam pante pe diagonala ! Dar despre asta tot alin o sa posteze mai multe, deoarece are ceva offroad la activ.. :wink:

La inclinari laterale este bine sa nu se foloseasca blocantul spate (fata nici atat) intrucat masina are tendinta sa alunece la vale in lateral si blocarea rotilor spate accentueaza aceasta tendinta, dand si un efect de rotatie.
Nu este bine nici sa tragem mult de volan spre deal, intrucat spatele masini va cobora si vom avea iar efect de rotatie.
Decizia corecta in abordarea unei inclinari laterale (mai ales daca este mai lunga) este sa fim intr-o treapta mica de viteze, in low, fara blocanti si sa incercam sa tinem viteza constanta, cu botul usor la deal. Practic, sa urmarim linia de nivel si sa nu incercam sa urcam brusc. Daca simtim ca pierdem controlul, solutia este o accelerare usoara si virarea usoara spre in sus.
La inclinari laterale periculoase, cu rapa in lateral, asigurarea laterala este obligatorie; se poate folosi o sufa de 9 sau 20 metri, daca nu avem troliu la dispozitie. Legarea sufei trebuie facuta in partea de sus a masinii.
RazvanGTC
Nou membru
 
Mesaje: 45
Membru din: 25 Mar 2013, 11:22
Locaţie: Bucuresti

Re: 4x4 ABC - 4WD part time.

Mesajde soimu` pe 06 Apr 2013, 14:57

ca si termen corect, nu e reductor, este cutie de transfer
aceasta poate fi simpla (cum este la M461, cu 2x4 sau 4x4) sau cu reductor (care este 2x4, 4x4 si mai are si multiplica cuplul cu 2. 2,1 . 3,2 etc)
maisnile care au 4x4 permanent au un diferential in cutia de transfer, ceea ce transfera cuplul ... diferentiat, asa ca pe sosea ai mari avantaje iar in teren, de obicei exista posibilitatea de a bloca acest diferential, (altfel se poate intampla ca sa iti patineze o sinngura roata si sa nu mai ai cuplu pe celelate).
In principiu discutam despre 4x4 old...cu transmisie 4x4 nepermanenta, adica, cum spunea alin, 4wd part time, celelate cu 4x4 permanent, sunt cu o gramada de tehnologie, ca te te ajuta pe un drum mai desfundat dar se strica la o tura mai serioasa ...cu mii de euro cost de reparatie.
Ai cuplat 4x4 cand ai nevoie, pe sosea cand aluneca masina si simti ca e instabila, sau pe teren daca intrii in o zona cu teren umed sau denivelari mai mari, un forestier uscat NU necesita 4x4 cuplat.
Cand ai cuplat 4x4 e bine sa nu se faca viraje scurte si, mai ales la masini cu transmisie mai firava, SA NU SE "DEA GAZ" CU ROTILE VIRATE MAXIM... ca face poc planetara fata. O reteta destul de sigura de rupere a planetarei fata este in teren greu dar cu aderenta, marsalier virat maxim si pedala... face poc 90% din marcile de masini.
In reductor e necesar sa se cupleze cand sunt urcari mari, sau teren greu ( ogase, bolovani) unde e necesar sa mergeti in o viteza mica dar constanta si sa nu folositi ambreajul.
Blocarea diferentialului din punte trebuie facuta doar punctual cand e nevoie de ea, nu e recomandat sa se circule cu diferentialul blocat, el trebuie folosit punctual in situatia in care e nevoie si dupa depasirea obstacolului sau momentului dificil, se va decupla, altfel mai mult incurca decat ajuta.
soimu`
Veteran
 
Mesaje: 695
Membru din: 25 Sep 2009, 13:57


Înapoi la Off road si aventuri pe 2 sau 4 roti

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 21 vizitatori

Publicitate