Vinatorul.ro
Jurnal de vânătoare
Acum este 28 Mar 2024, 10:46

Imbunatatirea preciziei la carabinele de serie

Discutii despre armament cu glont , munitii , calibre , etc . Multiple compartii intre arme , munitii pentru arme , tipuri de vanat , balistica , samd .

Moderator: liviur

Imbunatatirea preciziei la carabinele de serie

Mesajde dtdpuu pe 08 Ian 2014, 08:44

Ghidul lui NUSTIU in imbunatatirea preciziei la carabinele de serie


Introducere


Toti am trecut prin extaz si unii prin agonie...(si poate extaz din nou) incercindu-ne propriile carabine sau ale prietenilor. Toti am fost entuziasmati de ultima achizitie si am fugit in poligon sa o incercam, unele jucarele au tras mai bine, altele mai putin, unii inca mai incearca cauze pierdute, altii sau resemnat. Sau poate unii prospecteaza prima carabina si printre alte intrebari pe care si le pun este si cea referitoare la precizia armei. Cit e de precisa? Oare ce as putea sa ii fac sa fie mai precisa? Oare e pot lovi o vulpe cu ea la 300m?
Am petrecut destul de mult timp si cheltuiala incercind/modificind si testind carabinele mele si unele de la prieteni. Nu sint armurier ci doar practician si in opinia mea realist, adica fara talente deosbite, fara buget prea mare sau timp prea mult la dispozitie. Ce o sa scriu mai jos sint exeperientele mele, lucruri pe care le-am incercat si au mers, si lucruri de care am citit si mi se par logice. Le scriu in speranta ca vor fi utile colegilor.

Am o oarecare pasiune pentru precizia practica, adica imbunatatirea preciziei la o arma care nu e foarte scumpa, dar nici cea mai ieftina si a incerca sa o fac sa traga precis, fara a cheltui prea multi bani. Pina acum am facut doar o singura exceptie ...si a costat. Dar ma gindesc ca mai multa lume are aceleasi obiective ca mine, sa isi ia o arma nici prea prea nici foarte foarte si sa scoata tot ce poate din ea.

As vrea ca multi altii de forum care un lucrat la arme, sa isi impartaseasca experientele si sa continue topicul discutiei.


Precizia, consideratii teoretice


Inainte de a incepe orice proiect trebuie sa ne stabilim macar un set de criterii si masuratori, precum si un obiectiv. Ca sa ne stabilim criteriile trebuie un pic de teorie.
Ce este precizia?
Precizia este capacitate unei carabine de a pune un numar succesiv de focuri intr-o arie cit mai mica pe tzinta. Adica spre exemplu sa presupunem ca avem 2 carabine si o tinta la 100m si vom trage 5 focuri in tzinta cu fiecare carabina. Sa presupunme ca prima carabina grupeaza cele 5 focuri pe tzinta in interiorul unui cerc cu diametrul de 4 cm iar cea de-a doua grupeaza cele 5 focuri in interiourul unui cerc de 7 cm. In acest caz prima carabina (cea care a grupat in 4 cm) este mai precisa.

Cum masuram precizia?
Este evident ca marimea grupajului depinde de distanta la care este tzinta. Adica daca arma din exemplu grupeaza in 4 cm la 100m, la 200m poate grupa in 8 cm, sau chiar mai mult. La 300m si mai mult si la 50m mai putin. Pentru ca e dificil de comparat grupuri la diferite distante, s-a incetatenit sa se masoare precizia in unghiul pe care il face grupul respectiv din pozitia tragatorului. Evident ca unghiul este foarte mic, dar masurabil si terminologia folosita este Minute of Angle (MOA) adica un minut de grad (1/60 dintr-un grad). Cu cit unghiul este mai mic (adica mai putine MOA, sau fractiuni de MOA) arma este mai precisa.
1 MOA subintinde un cerc cu diametrul de cca 2.9cm la 100m si cca 1 inch (2.54 cm) la 100 yards. 1MOA subindinde un cerc cu diametrul de 2.9 cm la 100m, 5.8 cm la 200m (2.9x2), 8.7 cm la 300m (2.9x3) etc.
Revenind la exemplul hai sa calculam precizia armeleor din exemplu de mai sus. Arma care grupeaza 4 cm la 100m are o precizie de (4cm/2.9cm), adica cca 1.38 MOA. Arma care grupeaza 7 cm la 100m are o precizie de 7/2.9 adica 1.64 MOA.

Daca am avea o a treia arma care grupeaza 7 cm la 300 m, ar avea o precizie de 7/8.7 (8.7 = 2.9*300/100) adica 0.8 MOA. Adica ar fi arma cea mai precisa din cele trei din exemplu.

De cita precizie avem nevoie
Cresterea preciziei pentru o carabina poate continua aproape la nesfirsit, dar rezultatele incrementale sint din ce in ce mai mici (si cheltuielile pot fi din ce in ce mai mari). Deci, unde ne oprim? Raspunsul e ca ne oprim unde vrem, dar totusi la un moment dat, in opinia mea nu se mai merita. Insa fiind un hobby, nu trebuie neaparat sa se merite. Totusi ca sa ne pastram sanatatea pshica si casnicia e bine sa ne stabilim un scop.

Scopul pentru toti e sa lovim vinatul in zona vitala la o anumita distanta. Hai sa luam un exemplu, sa zicem ca cel mai mic vinat este capriorul si are o zona vitala de vreo 15 cm. Distanta cea mai mare la care am putea trage cu sanse de reusita sa zicem ca e 200m. Atunci putem socoti precizia de care avem nevoie ca fiind 15cm/(2.9cm*(200m/100m))=2.58 MOA. Acesta este insa rezultatutul teoretic, in opinia mea trebuie sa ne luam insa o marja de siguranta din cauza conditiile imperfecte de tragere, poate conditii de vreme imperfecte (la 200m si calibre iuti nu conteaza mult, dar la distante mai mari vintul are efect major), variatii de munitie de la lot la lot (aceeasi marca de munitie adica dar loturi de productie diferite) etc. Fiecare isi ia o marja de siguranta cit vrea si exista chiar o carte in sensul asta (cu toata statistica si distributiiile aferente), dar as zice ca 30% e e acoperitor. Deci vrem o precizie cu 30% mai buna decit rezultatul teoretic ca sa fim mai in siguranta. Amintitiva ca cu cit e unghiul mai mic ( numarul de MOA e mai putin) cu atit precizia e mai buna. Asadar daca aplicam marja de siguranta de 30% la 2.58 MOA avem 2.58MOA*(100%-30%) ramin 1.8 MOA. Deci cu 1.8 MOA precizie putem lovi bambi la 200m. Dar testele le facem in poligon la 100m sa zicem, cit inseamna 1.8MOA in cm la 100m? Simplu 1.8MOA*2.9cm=5.22 cm. Asadar scopul final in exemplul de mai sus este ca arma sa grupeaze in 5.22 cm la 100m sintem gata de pinda.

Se pune problema cite focuri tragem ca sa fim siguri ca arma grupeaza in precizia propusa. Acest subiect e mult dezbatut si nu vreau sa deschid aici o polemica pentu asta. Am gasit un loc in care scria ca putem lua media a 5 grupuri de 3 focuri pentru a fi statistic acoperitori. Erau acolo statistici si distributii justificative pentru acest rezultat. Personal fac cel putin 3 grupuri si daca arma grupeaza consistent sub o anumita limita ma opresc, si apoi incerc in alta zi cu arma ne-curatata. Daca nu grupeaza consistent, sau daca grupurile se “misca” sau au fliere, trag mai mult de 5 grupuri. As zice ca un grupuletz de 2 focuri e prea putin chiar si pentru o arma de vinatoare. Incercati macar 3 grupuri de 3 pentru o valoare statistica DAR pentru o arma de vinatoare cu teava subtire lasati arma sa se raceasca aproape complet dupa fiecare 3 focuri. E un subiect discutabil dar, cred ca, chiar si o arma de vinatoare trebuie sa traga un foc la rece si inca 2 focuri succesive relativ grupat. Poate primul foc e imperfect, al doilea e la graba si al treilea in sfirsit pune pecetea la trofeul dorit. Oricum, destul cu asta.

Ca si paranteza pentru armele mele mi-am propus ca toate armele cu bolt sa traga in 1 MOA iar cele semi sa traga mai bine de 2MOA. Daca nu reusesc sa fac arma sa traga in acesti parametri o dau. Pina acum am reusit cu cele de care m-am apucat serios si sistematic, dar mai am inca proiecte care asteapta. La unele am reusit mult mai bine de 1 MOA. La unele arme a fost greu frustrant, la altele totul a decurs liniar cu imbunatatiri la fiecare pas. La una din arme am renuntat si o sa o vind. Pentru mine nu numai rezultatul final e satisfacatori ci si ....”calatoria la destinatie”. Ehhh unora le place berea, la altii timbrele...lumea are hobby-uri dupa propriile rotitze si in limitele sotziei.



Modalitati practice de imbunatire a preciziei

LEMA: Precizia=Constistenta- Adica precizia este maxima daca fiecare proiectil pleaca de la gura tevii in acelasi mod (aceleasi conditii intiale) si descrie aceeasi traiectorie ca si proiectilul anterior. Cu alte cuvinte fiecare glont zboara la fel si si ajung pe tzinta in acelasi punct (sau apropiat). Evident presupunind aceleasi conditii atmosferice.

Pentru ca fiecare tragere sa fie consistenta, fiecare aspect al ei trebuie sa fie consistent:
- Munitia trebuie sa fie consistenta de la foc la foc
- Arma trebuie sa se comporte la fel de la foc la foc.
- Optica, catari mecanice si montura, trebuie sa fie consistenta
- Tragatorul, pozitia si suportii de tragere
- Conditiile de mediu sa fie aceleasi sau compensate

Cum scopul acestui articol sint carabinele si nu conditiile de mediu, o sa vorbim doar de: munitie, arma, catari si tragator.

Munitia
Pentru cresterea preciziei munitia are un rol foarte important. Atit balistica interna (declansarea focului, si expandarile metalelor si a gazelor in carabina) cit si balistica externa sint importante pentru precizie. Balistica terminala (expandarea glontului in vinat, efectele hidrostatice, fragmentare in vinat etc.) sint putin importante. Evident balistica terminala este esentiala pentru a dobori vinatul, dar nu ... din punct de vedere al preciziei.

Pentru a avea o munitie precisa intr-o anumita arma urmatoarele aspecte sint esentiale:
- muntia trebuie sa fie dimensionala consistenta de la cartus la cartus. Adica cartusele geometric sa fie consistente si corecte, aceleasi greutati la pulbere si glont, pereti uniformi la tuburi, glontul sa fie simetric si cu axele geometrice aliniate si corecte si centrele de greutate/presiune aliniate, etc. Adica fiecare aspect al unui cartus sa fie la fel cu urmatorul SI sa fie corect. Munitia de precizie (munitie match) e construita sa fie mai consistenta de la cartus la cartus si de aceea e mai scumpa. Dar munitia scumpa nu e neaparat precisa ci poate doar sa insemneca ca foloseste gloante cu balistica terminala mai buna, sau au doar viteza mai mare, chiar daca standardele de precizie sint medii.
- alt aspect foarte important al munitie este sa se potriveasca cu arma repsectiva. Potrivirea munitiei cu arma nu este cu un tip de arma, sau un producator, este efectiv cu o arma individuala. Adica daca mi se potriveste Hornady 168 grain Amax Match in Savage-ul meu 10FP nu e o garantie ca in alt Savage 10FP se potriveste (dar sint sanse bune). O munitie chiar daca e dimensional consistenta (match) nu e garantat ca trage bine in arma noastra, desi are sanse mai mari decit o munitie standard. Desi munitia poate fi dimensional consistenta, poate ca in arma mea nu se potriveste bine. Adica poate ca glontul e prea departe de ghinturi, sau camera cartusului la mine e mai mare si munitia nu se alinieaza la fel intotdeuna, sau pulberea nu e potrivita (nu are ardere suficienta, sau prea multa, sau e prea multa/prea putina pulbere) pentru teva mea, sau poate glontul respectiv e prea ingust/larg pentru ghinturile mele, etc.

Cind luam o arma noua TREBUIE sa incercam cit mai multe munitii pina o gasim pe cea mai precisa. Prinicipalli “suspecti” sint evident munitiile care trag bine in acel tip de arma, si munitiile match. Nu uitati sa alegeti muntii cu balistici terminale adecvate pentru vinatul respectiv (adica degeaba e precisa daca nu doboara vinatul pentru ca nu se expandeaza/fragmenteaza, etc). Incercati pina o gasiti pe cea care trage cel mai bine, SAU pina cind va satisface criteriile de precizie (1.8 MOA in exemplul de mai sus).

Daca chiar vreti sa fiti rigurosi, dupa ce a-ti gasit munitia care trage cel mai bine, puteti face o selectie ulteriorara prin cintarirea si si masurarea fiecarui cartus din munitia campioana (sa zicem cu un criteriu de +/- 5%). Ar fi sanse sa mai imbunatatiti grupurile. Dupa ce a-ti selectat un subset se pot masura abaterile gometrice (forma de banana a tubului) si se pot insemna cartusele. Apoi se incarca cartusele insemnate cu indexul in aceeasi pozitie (e o teorie intreaga “cum si ce” dar nu o sa scriu aici). Multa munca, si in opinia mea, ca sa lovesti o un mistretzo-cerb-ior nu se merita. Insa selectia diferitelor marci si tipuri de munitie, trebuie facuta.

Personal, odata ce am gasit tipul comercial de munitie precis din arma mea, nu am mai facut o segregare ulteriora bazat pe greuteate si masuratori dimensionale. Munitia care am ales-o parea sa traga destul de bine cu toate cartusele dintr-o cutie, dar as vedea cum segregrea ulterioara poate fi utila. Insa pentru mine nu face sens, decit sa fac o separare pe greutate/dimensiune am ales sa incarc propria munitie pentru precizie (aici e voie). Desi mai complicat rezultatele sint mai bune si are si alte avantaje majore.

Un aspect important evident este costul, daca incercam atitea munitii bugetul se arde repede pe teva. Fiecare “arde” cit ci cum crede, si se opreste unde crede, dar selectia munitiei e o modalitate importanta de crestere a preciziei. Acum puteti vedea un alt dezavantaj al calibrelor “speciale” (gen Weatherby) si a celor necomune. Munitia in aceste calibre se gaseste greu, e scumpa si nu exista variatie. Balistic pe hirtie calibrele speciale au un avantaj. Practic insa, ce fac calibrele “exotice”, se poate face si cu un calibru clasic apropiat in balistica, cu avantajul ca o facem mai ieftin si cu mai putina bataie de cap. Magnumurile intra in aceeasi categorie, chiar daca sint comune...sint scumpe de tras si incercat diferite tipuri de munitie. Am incercat sa le evit, dar pina la urma tot m-am ales cu unul mititel (7mm Magnum). Cel mai pagubos financiar e un magnum mai “special”...aveti toata admiratia mea pentru pasiune si/sau portmoneu.

Nota: Din pacate in Ro incarcarea in casa e interzisa. Dar pentru cei care o pot face legal, incarcarea in casa permite atit construirea munitie match prin prelucrarile care le poate face incarcatorul, cit si adaptarea munitiei la arma respectiva deorece se folosesc tuburile deja formate in arma resptectiva (tuburi trase cel putin odata in carabina respectiva). Daca puteti incarca legal putem discuta acest subiect separat, pentru ca e o intreaga stiinta doar pentru asta.


Arma
Sint multe aspecte care se pot imbunatati la arma si o sa scriu de cele care imi amintesc. Daca scap ceva major sper sa mai adauge colegii.

Asadar fara alte introduceri, cum putem sa ii imbunatatim precizia la “ducesa” noastra sau “ducese” daca avem harem?

Rodajul
La armele de serie noi, tevile ...sint de serie, si chiar daca sint tevi bune e foarte posibil ca tevile sa trebuiasca rodate pentru ca isi schimba proprietatile dupa un numar de focuri. Adica toate micile bavuri si imperfectiuni interioare, sint slefuite dupa un anumit numar de gloante. Unii sint impotriva rodajului, altii se jura pe el. In opinia mea nu strica, asadar faceti o procedura de rodaj. Personal am incercat si cu si fara. Fara rodaj am avut arme care au tras bine de la inceput, dar parca dupa vreo 100 de focuri au tras mai bine. Am tetat o alta arma care a tras prost la inceput si dupa cca 50 de focuri, de data asta cu procedura de rodaj, a tras bine (poate tragea bine si fara rodaj, dar sint sigur ca rodajul nu a stricat). Procedurile de rodaj variaza si pe cite website citesti aproape atitea proceduri sau variatii. Dar in principiu sint o serie (1,5, 10 depinde de autor) de focuri urmata de o curatare pina la macimum xx focuri (20,30 50 depinde din nou de autor) si apoi regim normal de exploatare. Este important sa nu incingeti teava prea tare in aceasta perioada. Personal, la armele care le-am rodat, am tras cam cite o cutie urmata de o curatare acasa...si tot asa, pina cind tragea mai bine.

Curatarea
Este bine ca atunci cind testam o munitie noua sa incepem cu arma in aceeasi stare de curatare pentru a face teste consistente. Nu stiu cum sa fac asta decit curatind teava cind schimb munitia, in special daca schimbam producatorul de munitie. DAR odata ajunsi la poligon va trebui sa tragem vreo 3 focuri de ungere, CU MUNITIA PE CARE VREM SA O TESTAM. Abia apoi putem trece si incerca grupuri cu munitia de test. De lene, sincer, am mai schimbat munitiile la poligon fara sa curat intre ele, dar daca am gasit o munitie care trage bine, am mers acasa curat arma si venit in alta zi si am incercat din nou munitia respectiva. Odata ce am gasit o munitie, e interesant de incercat daca munitia trage la fel cu arma curata sau murdara. Adica mergem acasa, curatam arma si venim inapoi cu munitia campionana. Daca focurile pe “curat” (2-5) lovesc in acelasi loc ca si focurile ulterioare avem un pic de extra noroc (incercati sa le trageti cu racirea tevii intre focuri, altfel efectul termic, mai ales la tevile subtiri s-ar putea sa modifice punctul de impact). Putem sa mergem acasa sa curatam arma si sa o punem in rastel. Daca nu trage pe curat in acelasi punct cu teava murdara, atunci nu uitati ca dupa o curatare trebuie sa trageti citeva focuri de “ungere” inainte de a merge la vinatoare.

Verificarea surubelor de fixare si jocurile componentelor
Verificati suruburile de fixare, a culatei in pat, a monturii, a inelelor , a frinei de gura daca aveti, pina si a talpii patului. Verificati ca nu aveti nici un joc. Eu folosesc un liant foarte usor pentru suruburile de fixare si unele monturi, care atita timp cit piesele sint strinse, asigura o usoara cuplare. Asa stiu ca nu am miscari si suruburile nu se desfac.

Daca actiunea are joc in pat, sau luneta in inele, etc. tot sistemul este ruinat in privinta preciziei. Am o arma semi care prin design e fixata in pat e prin frecare si gheare...adica cam aiurea in privinta precizie. E un proces intreg si complicat sa o faci precisa....si evident fixarea in pat e operatia de capatii. Doar prin reducerea jocruilor arma se transforma din 4-5 MOA in 1-1.5MOA.

Un alt aspect important este tensiunea suruburilor culatei. Adica vrem sa le stringem sa nu aiba joc, dar nu atit incit sa punem prea multa tensiune pe culata si teava, sau prea putina. Nu am experimentat foarte mult cu asta, dar le-am strins ferm la cit zice fabricantul si pina acum am fost OK.

Patul
Procesul tragerii este “shocant” adica un virf energetic si de impuls urmat de o serie de vibratii. Fortele dezvoltate sint puternice, vibratiile sint multiple, si in final intre pat si tragator toate aceste forte/energii/impulsuri sint amortizate.

In procesul tragerii datorita acestor forte, impulsuri si vibratii, in afara de faptul ca toate suruburile si fierataniile pot dezvolta joc (vezi partea referitoare la suruburile de fixare), patul in sine este flexat/compresat iar actiunea se poate misca in interiorul patului. Toate aste se pot intimpla inainte ca glontul sa fi iesit pe teava cu influente negative asupra preciziei.

Pentru a avea o carabina precisa patul trebuie sa fie cit mai rigid (sau sa aiba doar compresia longitudinala la partea de amortizare a reculului), sa fixeze actiunea cit mai rigid si sa se comporte la fel la fiecare foc. Pentru ca punctul de impact sa nu se modifice in timp o alta cerinta este sa isi pastreze aceaste calitati in timp, deci sa nu imbatrineasca. De asemenea important este ca proprietatile patului sa nu se modifice cu conditiile de mediu (umiditate, temperature, etc.)

Materialele de pat care satisfac cel mai bine conditiile de mai sus sint diferitele rasini sintetice. Patul din lemn este OK, dar depinde de lemn, de starea lui, etc.. Lemnul nu rezista atit de bine la imbatrinire, mediu si chimicale. Patul din lemn laminat satisface mai bine conditiile de precizie (patul construit din lemn stratificat cu fibre in directii diferite) si pentru mine cel putin, estetic e mai placut decit lemnul, dar asta e o chestie subiectiva. Cel mai prost pat dar si cel mai ieftin este patul de plastic folosit in armele ieftine, plasticul ordinar flexeaza cel mai mult. In multe cazuri prin simpla inlocuire a patului de plastic precizia creste considerabil. In ultima vreme producatorii au incercat sa imbunatateasca si patul de plastic prin fel de fel de insertii metalice in el, dar totusi , un pat de calitate e o idee mai buna.

Un alt aspect al patului este fixarea actiunii in pat...adica beddingul. Prin bedding actiunea este fixata rigid in pat. Procesul consta, in mare, in aplicarea unui material care e moale la inceput, se ia o amprenta a actiunii si apoi materialul de bedding este rigidizat. Odata rigidizat actiunea sta fixata in pat fara sa se miste la recul si vibratii. Dar in timp, depinde de materialul de bedding este posbil ca dupa multiple trageri beddingul sa se uzeze si trebuie refacut. Beddingul nu e un proces foarte dificil si poate fi facut la nivel de amatori, dar este “murdar” migalos si greselile pot sa fie mai greu de modificat (piliri de material...etc.). Pentru a face bedding materialul patului trebuie sa fie rigid, adica nu merita facut la un pat de plastic (e ca si cum ai pune fermoar la clatita)

Paturile moderne si de calitate au un “bedding” metailc incorrporat. Adica au un schelet metalic (aluminiu de obicei) unde e fixata actiunea. Scheletul metalic se exteinde de obicei pe o buna parte din uluc. In opinia mea aceste paturi cu bedding metalic din fabrica beneficiaza prea putin de un bedding clasic. Diferitii producoturi insereaza beddingul metalic atit la paturile din lemn, laminate cit si la cele din rasina sintetica. Producatorii de serie il adauga si la paturile de plastic ordinar pentru a mai compensa “rigiditatea taietzelului”

Personal am considerat beddingul dar nu l-am facut niciodata pentru ca fie am cumparat o arma cu un pat bun de la inceput, fie am inlocuit patul cu unul din rasina sintetica cu bedding metalic incorporat, sau chiar cu un pat metalic.

Unele arme beneficiaza enorm de bedding. Spre exemplu M1A care are actiunea fixata de ghiare in pat, benficiaza enorm de un bedding, practic grupurile se injumatatesc sau chiar mai bine. Alte arme, cum sint Savage-urile pe care le am, pentru mine nu au nevoie de bedding pentru ca am luat variantele cu pat de rasina sintetica sau pat laminat. Aceste paturi au si beddingul metalic de care vorbeam mai sus. Practic nu cred sa cistig atit de mult prin bedding. Am luat o singura arma cu pat ordinar de plastic pentru ca am intentionat de la inceput sa il inlocuiesc (ceea ce am si facut).

Patul rigid si beddingul conteaza cu atit mai mult cu cit calibrul este mai mare. La un 22lr flexarea e mult mai usoara decit la un 300 Magnum.

Teava liber oscilanta
Este practic tot un aspect al constructiei patului. Ideea este ca in timpul tragerii flexarile si vibratiile patului influenteza si preseaza teava daca sint in contact cu ea. Daca influentele sint consistente de la foc la foc atunci e ok dar asta e greu de realizat pentru ca ulucul se poate sprijini pe suporti sau tras din mina, de asemenea condtiile de mediu se schimba, lemnul imbatrineste etc. Si atunci a aparut ideea ca patul sa nu atinga teava pe cit mai mult din lungimea ei, ideal de la actiune pina la gura teava sa fie libera. In acest fel teava osciliaza liber la tragere si se comporta mai consistent de la foc la foc. Oricum patul nu o influenteaza. E o idee excelenta si din punct de vedere al preciziei cit si al costului.

Savage (si alti producatori acum) au tevi liber oscilante. Asadar daca luati un Savage verificati ca teava este liber oscilanta prin trecere unei bancnote intre teava si uluc, pe toata lungimea tevii. Daca aveti contact atunci detasati patul si piliti portiunea respectiva de uluc.

Paturile care nu au teava liber oscilanta pot fi adptate prin pilirea in interiorul ulucului si elminiarea surplusului de material. Insa inainte de a face asta puteti simula teava liberoscilanta prin inserarea citorva piulite in suruburile de fixare a actiunii. Ideea este sa ridicati un pic actiunea in pat astfel ca teava sa devina liberoscilanta si apoi faceti citeva teste cu munitia preferata. Daca grupurile se imbunatatesc puteti benficia de teava liberoscilanta deci scoateti pila preferata si incercati. Daca va e mila de pat luati unul doar pentru teste si experiemente, paturile de serie pot fi ieftine, de la caz la caz.


Coroana la gura tevii
In momentul imediat iesirii glontului din gura tevii, e inconjurat de gaze care ies cu viteza mare. Pentru a avea o traiectorie consistenta, aceste gaze trebuie sa actioneze uniform, simetric si consistent asupra glontului si sa nu ii modifice echilibrul dinamic. Daca coroana de gura tevii are imperfeciuni (probleme de planarite, unghiuri diferite, crestaturi, adincituri, etc) gazele nu mai ies simetric si uniform si pot cauza un dezechilibru in miscarile glontului. Acest dezechilibru se reflecta negativ pe tzinta.

Asadar daca aveti o coroana defecta, sau chiar o arma veche fara o coroana bine definita, mergeti la armurier si faceti o coroana noua. Procesul se poate face si la nivel de amator cu scule specializate. Dar o coroana e ieftina la armurier.

Tragaciul
Tragaciul in sine nu contribuie la imbunatatirea preciziei mecanice a carabinei, DAR faciliteaza realizarea acestei precizii de catre tragator. Un tragaci prea greu face ca atunci cind apasam tragaciul sa miscam si arma deci modificam si punctul de impact. Un tragaci prea usor poate fi periculos la vinatoare pentru ca daca se agata acidental poate declansa. In afara de usor sau greu este important modul in care se comporta tragaciul, adica poate fi cu o etapa sau doua. De asemenea poat sa fie declanseze “curat” si consistent – tragaci de calitate, sau sa fie abraziv si inconsistent. Este o teorie lunga la tragaciuri si ar trebui un subiect separat doar pentru ele.

Ce puteti face sint urmatoarele: sa trageti cu el pe uscat pina il simtiti si pina va obisnuiti cu el (de asemenea dupa sute de focuri pe uscat, componentele tragaciului se mai slefuieste singure), sa mergeti la armurieri si sa il slefuiasc si sa il faca mai usor, sa il inlocuiti cu unul reglabil si performant.

Personal la Savage cu Accutriger nu am inlocuit nici un tragaci ci doar le-am reglat. La celelate am tras in gol sa ma obisnuiesc. La M1A o sa ii lucrez trgaciul singur cind ii va veni vremea, pina atunci incerc sa ma obisnuiesc cu el asa.

Reculul
Reculul nu modifica precizia mecanica dar are un efect negativ major asupra tragatorului. Evident reculul este un efect important la calibrele care ne “deranjeaza”. Magnumurile sint principalii vinovati in aceasta sectiune, dar nu numai. Reculul este relativ la tragator, deci, spre exemplu, un 308 Winchester tras de un copil de 12 ani e foarte “notabil” pentru “aspirant”. Este o sectiune separata dedicata reculului si nu mai adaug nimic aici, dar in opinia mea, daca avem o problema cu el, trebuie neaparat rezolvata inainte de a fi capabili sa tragem precis.

Personal, imi e dificil sa trag precis si consistent magnumurile fara compensare (talpi, paturi grele, frina, etc.). De asemenea mi se pare ca se trag diferit, adica cu o priza mai strinsa in umar, a patului, etc. O priza maii strinsa conduce de obicei la instabilitate, chiar daca pozitia e naturala...ceea ce le face si mai greu de tras precis.

Teava
In ultima instanta, teava are un rol major in precizia armei. O carabina de serie din ziua de azi ar trebui sa aiba o teava satisfacatoare daca nu buna sau chiar foarte buna. Spre exemplu in cazul meu am avut noroc cu Savage-urile, cu o singura exceptie. Asadar teava este probabil unul din ultimele lucruri care le schimbati. Totusi la un moment dat este posbil sa vreti si mai multa precizie, sau sa schimbati calibrul, sau daca trageti destul...sa schimbati teava.

Tevile de calitate in opinia mea sint relativ ieftiine, adica cel putin aici citeva sute de $ cumpara o teava match. Din pacate se asteapta mult pentru producatorii match, deci e bine sa va plasati in coada devreme daca planuiti schimbari. O teava de schimb de la producator insa se obtine mai usor, e ca o piesa de schimb.

Inainte de a schimba teava, mergeti la un armurier sa o examineze pe interior. Exista un aparat (in engleza sa numeste boresighter) cu care putem examina interiorul tevii. Armurierul poate se uite si sa vada daca sint probleme pe teava. Daca teava e “consumata” se va vedea, de asemenea va vedea daca e defecta pe interior. In opinia mea nu schimbati teava decit dupa ce incercati alte metode de imbunatatire a preciziei.

Personal am schimbat teava la doua arme, la prima pentru ca era defecta pe interior, si la a doua doar ca sa ii schimb calibrul. La Savage e usor de schimbat tevile la nivel de amator. La alte arme nu e asa usor. Un alt bonus la schimbarea tevii este ca la Savage se poate ajusta headspaceul odata cu schimbarea tevii.

Daca aveti o teava defecta, am intilnit o alta solutie pe care unii o recomanda si anume slefiuirea tevii pe interior. Unii consdera aceasta solutie si pentru rodarea tevilor noi. Scopul slefuirii este sa uniformizeze toate imperfectiunile interne ale ghinturilor si sa faca teava mai uniforma. Slefuirea se poate face de catre amatori utilizind munitie de slefuire (Tubbs spre exemplu e un nume reputabil si produce miunitie de slefuire pentru multe calibre uzuale). Nu asteptati insa ca munitia de slefuire sa aiba intotdeauna efecte majore. Munitia de slefuire , face doar asta, slefuieste, adica ia cantitati mici de material si daca deformarile de ghinturi sint majore, sau ghinturile sint uzate, atunci nu poate face nimic.

Personal am folosit munitie de slefuire in M1A dar in acel punct nu am vazut rezultate majore, am foslosit-o doar pentru ca o aveam deja. Ce pot sa spun este ca nu cred ca a stricat nimic dar nici nu a ajutat in cazul meu. Dar in punctul in care am folosit munitia de slefuire, teava avea peste 100 de focuri prin ea deci era deja rodata.

Blue-Printing (termenul in engleza)
Aceasta actiune e facuta de un armurier cu ajutorul unui masinist si consta in alinierea tutor suprafeteleor, axelor, planelor de la toate piesele metalice (culata, bolt, teava, etc.) in asa fel incit in finla tot ansamblul este absolut corect geometric si cu tolerante foarte mici. Aceasta nu e o operatie pentru amatori. Se cupleaza de obicei cu schimbarea tevii, a tragaciului, patului. In final dupa aceste actiuni practic avem o alta arma, o arma personalizata pentru precizie.
O alternativa este achizitionarea unei actiuni gata blue-printed, daca cineva o face pentru arma noastra.
Blue-Printing imbunatateste considerabil precizia mecanica a armei.
Personal nu am facut-o niciodata pentru ca armele cit de cit decente din ziua de azi, au mai mult decit suficienta precizie pentru cazuri practice. Spre exemplu toate Savage-urile care nu au defecte de fabricatie, trag usor pe la 0.8 MOA, si cu un pic de selectie de munitie si mai bine. Cu munitie incarcata pentru ele ajung atit de precise ca depasesc cu mult limita practica. Adica odata ce treci de 0.5 MOA, e greu de realizat acest potential in teren in conditii practice.

Cui percutor mai rapid
Cuiul percutor mai rapid e de fapt un kit pentru bolt care scade timpul dintre apasarea pe tragaci si momentul in care se declanseaza focul. Avibd acest timp micshorat, avem mai putine sanse sa miscam arma dupa ce am apasat pe tragaci. Exista kituri pentru toti producatorii majori din USA, nu stiu care e situatia in EU.
Personal nu am incercat niciodata dar incep sa fiu tentat. Mi se pare ca daca am suficienta precizie practica asa cum e arma...parca nu chiar are rost. Dar e posibil ca in timp arcul cuilui percutor sa isi piarda din proprietati si poate nu strica un asemenea kit, macar pentru siguranta ca isi pastreaza consistenbta in timp mai bine decit cel de la fabricant.



Optica, montura si dispozitive de ochire

Dispozitivele de ochire nu imbunatatesc precizia mecanica a armei dar evident ne ajuta sa o realizam. Asadar pentru ca dispozitivul de ochire sa nu fie factorul limitator in realizarea preciziei, in opinia mea treuie sa facem urmatoarele:
- inlocuirea catarilor mecanice cu catari optice e unul din cele mai mari ajutoare la ochire. Putina lume poate realiza precizia mecanica la 100m doar pe catari mecanice mai ales pe cele cu care vine o arma de serie. Chiar daca nu puneti luneta pe arma ci doar un punct rosu, e un pas major spre realizarea preciziei, pentru ca schimbati modul de ochire din 3 planuri in 2. Adica pe catari mecanice trebuie aliniate 3 planuri: punctul pe tzinta, catarea din fata si cea din spate. Pe luneta si punct rosu, doar 2: reticolul/punctul rosu si punctul de pe tzinta.
- optica, montura si dispozitivele de ochire trebuie sa fie suficient de trainice si fixate solid. Adica daca dupa 10 focuri de 300 Magnum reticolul sta oblic, evident nu mai are sens sa continuam testele. Din pacate in acest caz e evident. In alte cazuri nu e asa evident, reticolul, montura sau inelele pot fi defectuoase sau cu joc suficient de mic ca sa nu il simtitim, dar afecteaza ochirea. Trainicia si consistenta in comportament in opinia mea sint cele mai importante aspecte ale opticii.
- ajustarea reticulului din butoanele de reglaj trebuie sa fie consistenta (adica la fel cu fiecare click) si reglajul de elevatie sa nu modifice windage-ul. In acest sens luneta trebuie sa treaca Box test (este descris pe internet sau putem vorbi de el separat). Box test e tipic pentru a judeca calitatea reglajelor dar trebuie poligon si munitie pentru asta. Personal am folosit boresighterul optic pentru a salva timp si bani in testul reglajelor lunetei. Pe scurt am centrat reticulul pe grila boresighter si apoi am modificat butoanele de reglaj independent observind ajustarea reticului pe grila de reglaj. Asa am aflat ca o luneta care o banuiam proasta e mai proasta decit o banuiam.
- luneta trebuie sa se comporte consistent la variatia conditiilor meteo si a altitudinii. Adica daca luneta la ploaie depune apa pe oculare cam greu de realizat precizia. Daca vinam noaptea la munte si la frig si ilumniarea reticolului nu mai merge...ooops, cam greu de ochit “pisica neagra”
- un subiect controversat, e calitatea sticlei. In opinia mea lentilele trebuie sa fie de calitate buna si nu poate fi mediocra. Dar nu trebuie neaparat sa fie excelenta pentru a realiza precizia. Atita timp cit sticla e decenta, putem ochi suficient ca sa realizam precizia mecanica. Evident cu o sticla mediocra nu e cazul si nu o sa recomand niciodata o optica mediocra, e cea mai mare defavoare pe care puteti sa v-o faceti. Dar in opinia mea oricind prefer sa platesc pe trainicia lunetei si consider ca nu se merita, cel putin pentru mine sa dau banii pe o supercalitate a lentilelro. Ca sa vorbim pe exemple, lunetele mele incep de pe la Bushnell Elite (sau echivalente ca si calitate), si ma opresc la Leupold Mark Tactica. Evident ca am mai multe “Bushnell” decit “Leupold Mark”. Consider ca de la 500-600 $ in sus nu mai fac chiar asa mare diferenta practica si ca peste 1200 $ nu mai merita sa cumpar mai “multa luneta”. Mai jos de cca 200$ nu cred ca gasesc o luneta seriosa pentru un calibreu serios cum e 308 Winchester (la 200 $ pot gasi aici un Bushnell tactic cu magnificare fixa de 10x, e ok ca si trainicie si consistenta, dar 10x fix ii reduce utilitatea). Nu vreau sa incep un razboi al opticii sint topicuri separate pentru asta, dar consider ca astazi este optica cu calitate buna la preturi decente. De asemenea cred in principiul de a cumpara otpica cit ai nevoie si un pic peste, dar nu mai mult. Surplusul de bani ii pot folosi mai bine la altceva, cum ar fi sa platesc o vinatoare sau la antrenament.
- la optica sa alegem suficineta magnificare incit sa ne fie usor sa vedem punctul de ochire de pe tzinta. E usor de vazut punctul de ochire la 100 m cu magnificare 24 si mai greu cu 10. Dar din pacate maginificarea e un compromis intre ce avem nevoie la vinatoare si ce avem nevoie pentru teste in poligon. Daca avem doar magnificare de 10 ...asta e.
- reticolul e bine sa nu acopere punctul de ochire de pe tzinta. Adica se poate trage precis si cu un reticul gros, dar e mai dificil. Din pacate, reticolul e un compromis. Daca il alegem bun la vinatoare de goana si vrem sa il vedem repede, reticul mai gros e mai usor de vazut.
- catarile mecanice care vin pe arme sint general grosiere. Adica ajustari imprecise, grosiere, catare din fata cu un cui gros asdar improprii realizarii preciziei mecanice a armei (cu exceptia tragatorilor experimentati). Ingustarea cuilui catarii, la catarea din fata ajuta la o ochire mai buna. Schimbarea catarilor mecanice cu catari cu ajustare precisa de asemenea ajuta la o ochire mai buna. Schimbare catarii de tip U cu un peep sight ajuta enorm. DAR daca nu folositi catarile mecanice ci exclusiv catarile optice...atunci nu e nevoie sa facei nimic la catarile mecanice. Insa daca patul va perminte, eu as incerca sa zero arma si pe catari mecanice dupa ce am gasit munitia potrivita, asa de siguranta daca cumva ma lasa luneta



Tragatorul

Tragatorul, este una din cele mai mari variabile in procesul de tragere. Nu sintem afeturi de tragere si a ne imbunatati tehnica de tragere din pozitiile cunoscute (picioare,sezut, genuchi, culcat, tinta fixa, moibila) e ceva la care ar trebuie sa muncim toti. Nu vreau sa vorbesc de pozitii de tragere pentru ca exista carti pentru asta si internetul e plin. Dar as vrea sa vorbesc de cum ne putem faceun pic viata mai usoara.

Potrivirea armei la tragator inseamna practic ajustarea patului, distantei pupilare si greutatii armei la facilitatile biometrice ale tragatorului. In opinia mea ajustarea armei trebuie facuta ca sa realizam precizia, altfel arma e incofortabila si tindem sa stam intr-o pozitie nefireasca. E greu sa ai consistenta cind arma e incomoda (iti lungesti bratele prea mult, tii capul prea inaltat, arma e pre grea in fata la tragerile din picioare sau din genunchi). In opinia mea trebuie sa ne ajustam cel putin, lungimea patului (fie prin ajustarea grosimii talpii, fie talpa reglabila), inaltimea obrazarului astfel ca ochiul sa se alinieaze cu axul lunetei, si distanta pupilarara in asa fel incit imaginea in luneta sa fie lipsita de umbre si sa fie focalizata.

Greutatea armei de asemenea trebuie sa fie potrivita pentru tipul de tragere care il executam, de asemeena distributia greutatii. Odata am incercat sa trag la 200m cu armele de distanta. Abia am reusit sa lovesc silueta bust de vreo 3 ori din 10 focuri. Nicicum nu puteam sa ma aliniez pe tzinta pentru ca arma era prea grea si mai ales prea grea in fata (tevi foarte groase). Evident arma nu e de tras din picioare nici chiar folosind cureaua. Dar dintr-un genuchi si cu cotul sprijinit si curea...se schimba treaba chiar si cu o arma grea.

Folosirea de suporti de tragere, daca suportul e instabil, sau impropriu devine factorul limitator. In teren e posibil sa nu avem support si atunci fie folosim suportul de acasa (bipod, tripod), fie cureau armei daca stim, fie gasim o pozitie de tragere mai stabila (din genunchi sau sezut mai degraba decit din picioare). Ideal toate trei combinate, sau macar 2 din ele (bipod sau shooting sticks tras din sezut sau genuchi).

Probabil ca toata lumea stie dar o sa reamintesc, nu puneti ulucul armei pe un suport tare. Spre exemplu nu sprijiniti arma direct pe o craca sau trunchi. Folositi un material moale intre uluc si suportul rigid (rucsac, caciula, pumnul strins, etc.).



Practica e de capatii

Si dupa toate considerentele de mai sus ce facem practic? “Nu stiu ce fac altii“ dar eu prefer sa incerc sa fac arma sa traga mai intii fara modificari majore. Adica pun o luneta de incredere, o montura trainica, cumpar sortimente de munitie care cred ca ar trage bine, ii fac o curatare, verific ca toate acareturile sint strinse si stau bine pe ea....si cu un zimbet larg merg in poligon si fac teste. De asemenea pentru a elimina cea mai slaba veriga mi-am luat un suport de tragere. Daca am noroc gasesc o munitie care trage si merg acasa, curat arma si vin din nou cu acea munitie sa ma asigur ca n-am avut numai noroc.

Daca nu reusesc din primele teste sa o fac sa traga, re-verific toate suruburile luneta, mai dau o curatare si am rabdare vreo 4 cutii sa vad daca se imbunatateste ceva. Daca nu atunci incerc sa inteleg care e problema si sa o remediez (alta munitie care n-am incercat-o, jocuri la culata by design, teava proasta, recul pre mare, etc.).

De asemenea incerc sa inteleg daca am atins limita mecanica de la care nu mai pot cere armei fara modificari. Spre exemplu SKS-ul a ajuns la 2 MOA si practic e cam suficient pentru munitia comerciala. Nu pot avea pretentii de la SKS sa traga ca si Savage-ul 111 in 223 Winchester care e pe la 0.3 MOA.
In unele cazuri, a fost greu sa le dau de capat, si s-a dovedit ca e teava deci am schimbat-o.



Concluzie

Sper ca cele de mai sus sa va foloseasca la imbunatatirea preciziei la propriile carabine. Daca nu sinteti de acord cu unele practici sau aduceti imbunatatirie, va rog scrieti. Sint sigur ca am lasat ceva pe afara, dar sper sa imi reamintiti voi. Am incercat totusi sa nu intru in foarte multe detalii, unele proceduri si tehnici merita topicuri separate si nu am vrut sa ma intind aici.
dtdpuu
Veteran
 
Mesaje: 666
Membru din: 15 Ian 2008, 23:58
Locaţie: Michigan, USA

Re: Imbunatatirea preciziei la carabinele de serie

Mesajde dtdpuu pe 08 Ian 2014, 09:11

Nu stiu de ce au aparut 2 copii ale mesajului meu. Adimin, va rog stergeti una din ele.

Merci,
CristianC
dtdpuu
Veteran
 
Mesaje: 666
Membru din: 15 Ian 2008, 23:58
Locaţie: Michigan, USA

Re: Imbunatatirea preciziei la carabinele de serie

Mesajde radubichis pe 08 Ian 2014, 11:25

Ca de obicei ,cum de altfel ne-ai obisnuit,un articol excelent in care ai sintetizat notiunile minime pe care trebuie sa le aiba un posesor de carabina.Sper sa fie citit de cit mai multi posesori si tragatori cu carabina
Avatar utilizator
radubichis
Veteran
 
Mesaje: 1761
Membru din: 31 Aug 2006, 10:23
Locaţie: Hunedoara

Re: Imbunatatirea preciziei la carabinele de serie

Mesajde catalin1981 pe 08 Ian 2014, 14:03

excelent
catalin1981
Membru activ
 
Mesaje: 77
Membru din: 01 Aug 2011, 20:13

Re: Imbunatatirea preciziei la carabinele de serie

Mesajde crishunter pe 08 Ian 2014, 20:59

Multumim pt articolul foarte expilicit . As avea totusi o intrebare si anume la partea cu patul armei , cat de mult imbunatateste precizia( daca o imbunatateste ) un pat tumbhole fata de un pat clasic ? Avind in vedere ca pozitia mainii este mai naturala la cel gaurit si parca si actionarea tragaciului se face mai usor si mai firesc .
crishunter
Membru important
 
Mesaje: 162
Membru din: 09 Aug 2009, 20:41
Locaţie: Bucuresti

Re: Imbunatatirea preciziei la carabinele de serie

Mesajde bliviu pe 08 Ian 2014, 21:27

Am reusit sa citesc tot :D Sint multe pe care nu le stim dar nu e de mirare cind traiesti intr-o tara ca Romania :x Multe le invatam incet incet de la cei care impart cu noi din cunostintele lor.La trecerea de la lisa la carabina am avut un moment in care am luat in considerare sa vind carabina si sa ma reintorc la lisa dar cu sfaturi si cu ajutorul unor colegi care mi-au aratat unde greseam am schimbat ideea :D Greselile cred ca le faceam pe toate :lol: trageam de pe buturuga cu ulucul amestecam munitiile bruscam tragaciul si continuam sa reglez si sa reglez si de precizie nici urma :?: Numai bine LIVIU
Avatar utilizator
bliviu
Veteran
 
Mesaje: 329
Membru din: 17 Mar 2013, 21:44

Re: Imbunatatirea preciziei la carabinele de serie

Mesajde dtdpuu pe 09 Ian 2014, 00:47

@radubichis & catalin1981 Multumesc de aprecieri, Probabil ca majoritatea informatiei era deja pe forum scrisa de violiv sau altii, doar am sintetizat.

@chrishunter
Patul thumbhole pune mina intr-o pozitie "mai verticala". Tot asta fac paturile care au crosa de tip pistolet (cum e la AK47, AR15), sau unele paturi sintetice (choate) sau chiar unele paturi "clasice" (adica nu am thumbhole) dar au o priza aproape de tip pistolet. In ultima instanta este o problema de confort personal si obisnuinta. Personal aproape toate armele mele au pat cu thumbhole, sau pistolet pentru ca mi se pare mai firesc pentru mine. Mi se pare ca daca mina e intr-o pozitie mai verticala imi e mai comod si controlez mai bine tragaciul.

@bliviu
Ma bucur daca ti-a folosit postarea si nu te da batut cu carabina. Toti am facut greseli, eu mai fac si acum.

CristianC
dtdpuu
Veteran
 
Mesaje: 666
Membru din: 15 Ian 2008, 23:58
Locaţie: Michigan, USA

Re: Imbunatatirea preciziei la carabinele de serie

Mesajde violiv pe 09 Ian 2014, 08:29

Am avut sau am paturi de toate neamurile.
Cele "cu gaura" sau pistolet ca de pistol sunt bune la tras de precizie, iti aseaza degetul aratator mai bine in axa in care se actioneaza tragaciul, poti sustine arma fara s-o strangi tare dar au ceva problemute la folosirea la goana cand e foarte posibil sa gasesti mai greu gaura la o epolare rapida sau dupa o rearmare rapida daca nu e suficient de mare precum si la tragerea din mana a unor calibre mai suparate la recul - in loc ca acesta sa ajunga in umar ajunge intr-o doza semnificativa in degetul mare si nu te simti bine deloc. Un pat clasic permite mainii care sustine crosa sa alunece un pic peste arma care reculeaza.
violiv
Veteran
 
Mesaje: 8515
Membru din: 18 Iul 2006, 10:11
Locaţie: Constanta

Re: Imbunatatirea preciziei la carabinele de serie

Mesajde bogdan_daniel pe 09 Ian 2014, 14:16

Mi-a luat 2 zile sa citesc tot materialul si asta nu pentru ca sunt analfabet ci pentru ca am vrut sa ma delectez cu el in momentele de liniste si maxima concentrare.
Extraordinar de util!
Cine are ochi de citit sa citeasca, toata lumea are de invatat chiar si cei mai experimentati.
2 intrebari catre autor aka dtdpuu:
- cand ati folosit "consistent" in text v-ati referit la constant?
- puteti detalia putin partea legata de trasul cu arma rezemata de suprafete rigide (lemne, pietre etc). Care sunt dezavantajele fata de o tragere cu arma sprijinita pe o suprafata capabila sa preia si sa amortizeze o parte din fortele rezultate in urma focului - faceati referire aici la trasul de pe genunchi sau de pe pumnul strans.

Va multumesc!
Avatar utilizator
bogdan_daniel
Veteran
 
Mesaje: 456
Membru din: 16 Iul 2010, 16:49

Re: Imbunatatirea preciziei la carabinele de serie

Mesajde katlin pe 09 Ian 2014, 17:53

dtdpuu scrie: Arma care grupeaza 7 cm la 100m are o precizie de 7/2.9 adica 1.64 MOA.


Cam 2.41 MOA .

Foarte interesant, multe lucruri am descoperit, multumim!
katlin
Membru important
 
Mesaje: 180
Membru din: 19 Noi 2010, 08:00
Locaţie: Galati

Re: Imbunatatirea preciziei la carabinele de serie

Mesajde dtdpuu pe 09 Ian 2014, 23:34

katlin scrie:
dtdpuu scrie: Arma care grupeaza 7 cm la 100m are o precizie de 7/2.9 adica 1.64 MOA.


Cam 2.41 MOA .

Foarte interesant, multe lucruri am descoperit, multumim!


Multumesc de corectie. Ma bucur ca ai remarcat. .As fi vrut sa spun ca a fost intentionata :-) dar n-a fost. Insa mi-ai dat o idee :-) Din pacate nu mai pot re-edita.


CristianC
dtdpuu
Veteran
 
Mesaje: 666
Membru din: 15 Ian 2008, 23:58
Locaţie: Michigan, USA

Re: Imbunatatirea preciziei la carabinele de serie

Mesajde dtdpuu pe 10 Ian 2014, 01:04

bogdan_daniel scrie:Mi-a luat 2 zile sa citesc tot materialul si asta nu pentru ca sunt analfabet ci pentru ca am vrut sa ma delectez cu el in momentele de liniste si maxima concentrare.
Extraordinar de util!
Cine are ochi de citit sa citeasca, toata lumea are de invatat chiar si cei mai experimentati.
2 intrebari catre autor aka dtdpuu:
- cand ati folosit "consistent" in text v-ati referit la constant?
- puteti detalia putin partea legata de trasul cu arma rezemata de suprafete rigide (lemne, pietre etc). Care sunt dezavantajele fata de o tragere cu arma sprijinita pe o suprafata capabila sa preia si sa amortizeze o parte din fortele rezultate in urma focului - faceati referire aici la trasul de pe genunchi sau de pe pumnul strans.

Va multumesc!


1) Am folosit consistent in mai multe locuri in ideea ca TOTUL (arma, optica, munitie, tragator, etc.) se comporta la fel de la foc la foc. Cind spun totul este chiar tot ce participa la tragere pina in cele mai mici detalii. Spre exemplu pozitia (din picioare vs culcat spre exemplu) este enorm de importanta in realizarea preciziei, dar miscarea degetului pe tragaci in momentul focului este de asemena importanta (freaza sau nu garda tragaciului, atinge patul sau doar tragaciul, se mica paralel cu axa tzevii sau face un unghi), dar evident mai putin importanta decit pozitia de tragere. Precizia are de suferit insa chiar si la cele mai mic amanunte. Spre exemplu o gresala major de miscare a tragaciului, poate sa faca o amra de 0.5 MOA in arma de 3 MOA....ouch. Cu cit tragaciul e mai greu cu atit mai dificil e de tras corect, DAR e mai sigur (mai greu de declansat din gresala).

NOTA:Inainte de a ne repezi sa ne facem tragace de 100 grame, sa nu uitam ca o arma de vinatoare o folosim iarna, cu miinile inghetate si poate cu manusi, obositi si transpirati, etc.



2)
O sa incerc sa explic inginereste...simplificat (adica o sa incerc sa las detaliile cit pot la o parte). Putem intra in detalii daca doriti...dar nu stiu daca merita, cred ca importanta e Concluzia nu Demonstratia.

Procesul tragerii este similar cu o ciocnire urmata de vibratii in componentele participante. "Ciocnirea" este practic impulsul/energia initial/a (rezultata din explozia pulberii, explozie care produce brusc o mare cantitate de energia). Ca la orice ciocnire, corpul ciocnit reactioneaza la ciocnire. Doua corpuri tari se ciocnesc elastic adica dupa ciocnire ambele corpuri isi schimba traiectoria in functie de MASA lor. Ginditi-va la o bila de biliard care se loveste perpendicular de marginea mesei de biliard, bila "sare" inapoi dupa ce loveste marginea . Acelasi lucru se intimpla cu ulucul armei rezemat de bolovan, sau alta suprafata tare, tinde sa sara inapoi in momentul tragerii, si asta intimpla inainte de iesi glontul pe teava. Daca mai adugam vibratiile reflectate de la corpul tare inapoi la arma...ufff.

Ginditiva acum ce se intimpla cu un corp tare care se ciocneste cu material absorbant. Ca sa urmam exemplul cu bila de biliard, sa ne imaginam ca punem un saculet de nisip in punctul de ciocnire a bilei cu marginea. In acest caz bila loveste sacul de nisip care se comporta acum ca un "airbag". Saculetul de nisip absoarbe mare parte din energia si impulsul de ciocnire si bila nu se mai intoarce. Acelasi efect il are si rucsacul, caciula pumnul, etc. interpuse intre uluc si suprafata dura (bolovan, trunchi, craca, etc.). O nota cind folositi pumnul strins, incercati sa pozionati arma pe partile moi ale pumunului, e o amortizare mai buna si....nici nu doare (oare de unde situ parte asta :-) )




CristianC
dtdpuu
Veteran
 
Mesaje: 666
Membru din: 15 Ian 2008, 23:58
Locaţie: Michigan, USA

Re: Imbunatatirea preciziei la carabinele de serie

Mesajde biriuck pe 10 Ian 2014, 09:25

@bogdan_daniel
Pe langa precizie, unde a explicat domnul Cristian, daca sprijini arma de un copac sau bolovan risti sa ii strici lemnul sau aspectul tevii din cauza frecarii din momentul focului. La un IJ nu cred ca e important dar daca iubesti "fierul" cred ca nu vrei acest lucru. :wink:
Corruptissima re publica plurimae leges
Avatar utilizator
biriuck
Veteran
 
Mesaje: 2694
Membru din: 05 Oct 2013, 17:49
Locaţie: Brasov/Ploiesti

Re: Imbunatatirea preciziei la carabinele de serie

Mesajde bogdan_daniel pe 10 Ian 2014, 11:10

O idee exista, insa acu s-a facut lumina.
Va multumesc.
Avatar utilizator
bogdan_daniel
Veteran
 
Mesaje: 456
Membru din: 16 Iul 2010, 16:49

Re: Imbunatatirea preciziei la carabinele de serie

Mesajde dtdpuu pe 10 Ian 2014, 18:11

bogdan_daniel scrie:O idee exista, insa acu s-a facut lumina.
Va multumesc.

Ma bucur si cu placere!

CristianC
dtdpuu
Veteran
 
Mesaje: 666
Membru din: 15 Ian 2008, 23:58
Locaţie: Michigan, USA

Re: Imbunatatirea preciziei la carabinele de serie

Mesajde bliviu pe 11 Ian 2014, 14:40

Ceva timp in urma am vazut pe net un film despre cum se pregatea o carabina pentru inbunatatirea preciziei si ma intrebam daca la noi sint armurieri care ar putea sa faca aceste mici dar importante modificari? Acea rasina cum se numeste? Este un subiect foarte interesant din care este de invatat :wink:
Avatar utilizator
bliviu
Veteran
 
Mesaje: 329
Membru din: 17 Mar 2013, 21:44

Re: Imbunatatirea preciziei la carabinele de serie

Mesajde adisan77ro pe 12 Ian 2014, 17:21

Poti sa postezi un Link spre acel filmulet?
RABDAREA incepe atunci cand nu mai ai RABDARE
adisan77ro
Veteran
 
Mesaje: 715
Membru din: 15 Noi 2011, 13:56
Locaţie: Cluj-Napoca

Re: Imbunatatirea preciziei la carabinele de serie

Mesajde bliviu pe 12 Ian 2014, 19:53

Daca scri pe you tube,,Configuring a factory rifle to shoot long range-part 1,,ar trebui sa vezi filmatul despre care vorbeam.este in patru parti si este o munca de armurier nu oricine poate sa o faca dar macar vedeti filmatul ca merita fiecare minut. :wink: Initiatorul topicului cred ca asta a vrut sa zica : Daca ai pregatit arma in felul asta grupajele au sa se shimbe :wink:
Avatar utilizator
bliviu
Veteran
 
Mesaje: 329
Membru din: 17 Mar 2013, 21:44

Re: Imbunatatirea preciziei la carabinele de serie

Mesajde blackcrotal pe 20 Ian 2014, 19:48

Salut,
Ati spus ca " Munitia trebuie sa fie consistenta de la foc la foc "
Din tipurile de munitii importate in Romania atat pentru arme lise cat si pentru carabine, ati putea sa spuneti care "marca" de munitie se apropie cel mai mult de perfectiune din acest punct de vedere ?
Va multumesc,
Razvan
Razvan
blackcrotal
Veteran
 
Mesaje: 740
Membru din: 30 Dec 2013, 07:55
Locaţie: Bucuresti

Re: Imbunatatirea preciziei la carabinele de serie

Mesajde violiv pe 21 Ian 2014, 08:29

@dtdpuu nu locuieste pe plaiurile noastre

Din cpunct de vedere al constantei constructive, chestie care se reflecta si in grupajele obtinute, top-ul munitiilor de pe la noi ar fi, in ordine strict alfabetica, Geco, Norma, RWS.
Doar ca in oferta fiecarui producator exista multe feluri de proiectile, cu dedicatii si comportament diferit atat in teava unei arme particulare cat si in vanat.
Nu poti afla ce merge cel mai bine scopului dorit de tine decat incercand - reteta sigura nu prea exista.
violiv
Veteran
 
Mesaje: 8515
Membru din: 18 Iul 2006, 10:11
Locaţie: Constanta

Re: Imbunatatirea preciziei la carabinele de serie

Mesajde blackcrotal pe 21 Ian 2014, 10:51

violiv scrie:@dtdpuu nu locuieste pe plaiurile noastre

Ce bine de el. A scapat de dureri de cap nemeitate :lol:

violiv scrie:Din cpunct de vedere al constantei constructive, chestie care se reflecta si in grupajele obtinute, top-ul munitiilor de pe la noi ar fi, in ordine strict alfabetica, Geco, Norma, RWS.
Doar ca in oferta fiecarui producator exista multe feluri de proiectile, cu dedicatii si comportament diferit atat in teava unei arme particulare cat si in vanat.
Nu poti afla ce merge cel mai bine scopului dorit de tine decat incercand - reteta sigura nu prea exista.


Munitia RWS este semnalata in top si de vanatorii din Ungaria .
Ei o numesc cea mai constanta munitie in sensul ca o anumita munitie, nu conteaza ce calibru o sa aiba intotdeauna aceeasi greutate la virgula proiectilul si aceeasi calitate si cantitate de pulbere.
In aceste conditii spun ei in masura in care tragatorul are aceeasi "mana si ochi" de fiecare data cand trage si trage in conditii de clima, caldura, umiditate similare v-a obtine aceleasi rezultate .
Eu nu am nici fabrica de munitie si nici de armament asa ca nu fac reclama nimanui dar ma intereseaza perfectiunea acolo unde exista.
Unchiul meu isi incarca el cartusele pentru arma in urma cu vreo 50 - 55 ani . Avea un cantar farmaceutic cu greutati de pana la sub 1 gr. isi facuse " matrita sau masura " atat pt pulbere cu fum( care inca mai exista atunci) cat si pentru pulbere fara fum din cartuse trase si taiate la inaltimi diferite ca sa-i fie mai usor sa-si incarce cartusele.
Am si acum masina de sertizat si centura portcartuse . Din pacate arma , un krup 4 inele de 16 cu 2 tevi nu am reusit sa o scap de cei care au dorit neaparat sa o aiba si nici transformata in arma de panoplie nu a scapat de militie.
Razvan
blackcrotal
Veteran
 
Mesaje: 740
Membru din: 30 Dec 2013, 07:55
Locaţie: Bucuresti

Re: Imbunatatirea preciziei la carabinele de serie

Mesajde GeKados pe 14 Feb 2014, 18:49

Salut,

Dupa o mica pauza pe forum am descoperit acest articol foarte interesant… scris de ceva timp de colegul nostru de peste ocean.
@ dtdpu,
Multumim pentru articol, este o o baza de date foarte utila pentru totii tragatorii fie ei incepatori sau cu experienta si foarte explicit scris, pe intelesul tuturor. Felicitari !!


Personal, din experienta, sunt de acord cu tine ca pentru o carabina de precizie este suficient sa traga intr-un MOA (carabina +tragator) in situatiile practice si nu tragand de pe suporti cu obiectivul de a grupa cat mai bine, sub 0,5 MOA.

Cat despre curatare si rodaj cati oameni sunt….atatea pareri… si eu cred ca este important sa incerci cateva metode iar apoi s-o aplici pe cea care iti convine. Eu pesonal curat arma dupa fiecare tragere utilizand lavete cu Shooter Choise fara perie iar cam o data pe an o curat asa cum scrie la carte , utilizind si peria de bronz impreuna.

Tragaciul il prefer putin mai tare , asa il am si pe arma si m-am obisnuit foarte bine cu el. Am tras in schimb cu arma unui prieten, un Remington custom..pentru competitii, care are un tragaci intr-un singur pas , foarte fin si pot sa spun ca arma s-a declansat la o simpla atingere a tragaciului , chiar m-a luat prin surprindere.. Mi se pare cam periculos si prefer totusi un tragaci mai greu.

Referitor la munitie, neavand voie sa incarcam , niciodata nu am incercat sa masor dimensional cartusele dintr-o cutie, sa le grupez pe categorii in functie de dimensiuni si apoi de gramaj.
Ar fi interesat de vazut ce rezultate avem cu o cutie de Geco Target, cartuse pe care le folosesc foarte des in poligon si care am vazut ca sunt destul de precise, sortate pe categorii de cartuse apropiate si apoi incercarea lor facand grupaje cu fiecare categorie in parte dar si intercalate pentru a vedea influenta pe tinta la diferite decalaje dimensionale si de masa.
Pentru inceput o sa incerc sa sortez 50 cartuse dpdv dimensional pt ca nu am un cantar asa precis pentru reincarcare ci doar unul din gama celor de bucatarie si deci dpdv masa nu cred ca voi avea niste rezultate corecte – termen saptamana viitoare :D !!

Referitor la partea de tragator as vrea sa adaug ca am observat pe pielea mea cat de greu este sa mentii o pozitie corecta si cel mai important constanta de la foc la foc in tragerile la distanta mare si ma aici refer la pozitia culcat. Asa cum zici si tu, internetul este plin de articole si filmulete de unde putem acumula informatiile necesare dar trebuie multa, multa munca pentru a ne « slefui » .

Eu personal am bubuit in poligon cateva sute de cartuse tragand de pe bipod, saculet si astfel am reusit sa scot in mod constant sub MOA. Apoi, incepand sa trag la distanta s-a schimbat pozitia de tragere de pe stand in culcat unde am inceput sa ma lovesc si acolo de anumite probleme pe care cu putina practica am inceput sa le stapanesc.

In concluzie, sunt multe variabile (arma, munitie, tragator, etc) si totul conteaza in mica sau mare masura dar cred ca practica este de baza !

Cristi
Avatar utilizator
GeKados
Veteran
 
Mesaje: 773
Membru din: 07 Sep 2010, 23:00


Înapoi la Arme de vinatoare cu glont

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 24 vizitatori

Publicitate