Vinatorul.ro
Jurnal de vânătoare
Acum este 19 Oct 2025, 17:46

Ghidul lui NUSTIU in alegerea carabinei

Discutii despre armament cu glont , munitii , calibre , etc . Multiple compartii intre arme , munitii pentru arme , tipuri de vanat , balistica , samd .

Moderator: liviur

Ghidul lui NUSTIU in alegerea carabinei

Mesajde dtdpuu pe 07 Dec 2013, 03:26

Vechi dar cred ca inca mai e valabil.




Acest ghid este destinat in special incepatorilor care aleg prima carabina...dar, poate ca si altii pot alege cite ceva din el. Din nou, este mai mult opinie decit litera de lege, si sint mai mult decit deschis la comentarii, si chiar putetzi striga "blasfemine" daca argumentatzi.

Asadar...

Inainte de a vorbi despre ce alegem trebuie sa vorbim un pic de tipurile de carabine. Pe scurt, si fara pretentzie de a epuiza subiectul in nici un fel, tipurile principale sint urmatoarele:

Carabine cu bolt
Sint carbine la care ejectia tubului si incarcarea unui nou cartus se face prin operarea unui bolt. Boltul are atasat lateral un mic miner pentru operare. Exemple de carabine cu bolt: Remington 700, Mauserele, Mosin Nagant, Savage 10, etc. Exemplu de carabina bolt action:
Imagine

Pro:
- simplitate
- precizie mai ieftin de atins decit la semiautomate
- usor de curatzat- tot derivat al simplitatzii
- fiabilitate mai mare decit la semiautomata. Adica daca e murdara tot ejecteaza si trage
Cons:
- mai lente in a trimte al doilea foc. Trebuie operat boltul si e greu sa faci asta fara sa pierzi tzinta
- recul un pic mai mare decit la semi in acelasi calibru. Acest punct e greu decis, dar in principiu sint de acord cu el

Carabine semiautoamte
Sint carabine la care ejectarea tubului si incarcarea unui nou cartus se face folosind o parte din energia cartusului anterior. Exista diferite sisteme (cu preluare de gaze, inertziale..) dar in principiu ce se intimpla, este ca o parte din energia exploziei pulberii este folosita pentru a impinge boltul in spate, boltul preaia un nou cartus din magazie, si apoi folosind energia unui arc, boltul este tras in fatza si astfel impinge noul cartus in camera de ardere. Exemplu de carabina semiautomate:

Imagine


Pro:
- rapiditate mult mai mare a celui de-al doilea foc, si al treilea, al patrulea, etc.

Cons:
- mai complexe decit bolt sau single shot
- mai greu de curatzat
- fiabilitate mai scazuta. Acest punct insa e foarte discutabil la armele moderne. Au devenit atit de fiabile incit rateurile pe care le-am vazut sint doar la armele semi de precizie si asta dupa citeva sute de cartuse trase fara curatzare. De asemenea pot fi un pic mai pretenzioase la munitie.
- mai putzin precise decit armele cu bolt, la acelasi cost. Asta nu inseamna ca nu pot fi facute precise, ci doar ca costa mai mult sa fie facute precise

Single shot basculante:
Aceste arme basculeaza tzeava si astfel permit incarcarea manuala a unui cartus nou. Ejectia se face de obicei cind tzeava este basculata. Percutzia este facuta de obicei cu un cocos asemanator cu cele de la revolvere.
Exemplu de carabina single shot basculanta:
Imagine
Pro-s:
- simplitate
- ieftine de obicei
- e mai usor de schimbat calibrul armei prin schimbarea tzevii. Unele se pot schimba si cu tzevi de lise
- usor de curatzat

Cons:
- numar mic de focuri, deci repetitzia celui de-al doilea foc este foarte dificila

Mixte:
Combina de obicei o tzeava de carabina si una de lisa in diferite configuratzii. Marea majoritate a mixtelor sint basculante (personal nu stiu vreo una care sa fie in alta configuratzie dar poate ca sint). Caracteristicile carabinei din mixta sint in principal la fel ca si cele din single shot basculante. In opinia mea au un dezavantaj in plus prin faptul ca e greu, daca nu chiar imposibil de aliniat tzevile sa traga in acelasi punct. Probabil ca se poate face pentru o anumita distantaza, dar cind legi o tzeava de alta, si mai pui si calibre diferite, e greu de realizat. Avantajul major ar fi ca, ai o lisa si o carabina in aceeasi arma, si atita timp cit esti constient de limitari si avantaje, ai o arma pe care o potzi folosi in multe situatzii. Exemplu de mixta in combinatie carabina/lisa basculanta:
Imagine

Pro-s:
- simplitate in utilizare
- vinat mare si mic cu o singura arma
- usor de curatzat

Cons:
- numar mic de focuri, deci repetitzia celui de-al doilea foc este foarte dificila
- probleme cu alinierea tevilor sa traga in acelasi loc.
- probleme cu influenta mecanica/termica a unei tevi fata de cealalta.


Lever action:
La aceste arme ejectzia tubului si incarcarea unui cartush nou se face prin manipularea unui levier care face parte comuna cu garda tragaciului. Miscarea este similara si inchiderea si deschiderea unei foarfece imens . Cartusele stau de obicei intr-o magazie tubulara, dar nu numai. Mecanismul de percutzie e un cocos asemanator in aspect cu cele folosite la revolvere. Exemplu de carabina leveraction:
Imagine
Pro:
- rapiditate mare a celui de-al doilea foc, si al treilea. Desi incarcarea se face prin manipularea unui levier, miscarea este mai rapida si mai naturala decit la bolt action. Nu sint atit de rapide ca si semiautomatele dar in miini maiastre nu sint foarte departe
- fiabilitatea mare.
- usoare
Cons:
- precizie. Cele cu magazie tubulara, nu sint forate precise (parte din problema se datoreaza glontzului). In magaziile tubulare, cartusele incarcate in acest tip de arme folosesc proiectile cu cap plat pentru a evita detonatia involuntara a capsei. Ce se inimpla este ca la declansarea focului (in special la calibrele grele) reculul impinge cu putere cartushele unul in celalalt. Daca sint cap in cap, si virful este ascutzit in loc sa fie plat, un virf poate sa actioneaze capsa de la cartushul urmator, care ar declansa o detonatzie in lantz in magazie tubulara. Problema este ca din cauza virfului plat, proiectilele au balistica slaba. Este insa suficient de buna pentru distantzele uzuale (sa zicem pina in 100m). De curind firma Hornady prin munitia Leverevolution, a rectificat aceasta problema prin crearea de proiectile care la virf, au un strat de polimer "moale". Astfel ca, chiar daca cartushele se bat cap in cap virful moale nu permite actzionarea capsei. Deorece virful de polimer este "ascutzit", proiectilul este mult mai aerodinamic, deci balistica este mult mai buna. In opinia mea Hornady a adugat cca 20-40% in distantza la carabinele leveraction (depinde de calibru). Carabinele leveraction care nu folosesc magazie tubulara, ci una clasica (in care cartushele stau unele peste altele) nu au acest dezavantaj. Acest tip de leveraction cu magazie clasica se produc si intr-o varietate mai mare de calibre decit leveraction cu magazie tubulara.


Asadar, acum ca am trecut in revista tipurile principale....cum alegem?


Date de intrare:
1) La ce imi trebuie: goana, pinda, poligon, tras la distanta, universala
2) Citzi bani am
3) Ce calibru vreau sa folosesc (in opinia mea calibrul trebuie ales inainte de a alege carabina)
4) Preferintze personale in ordinea importantzei. Spre exemplu imi place un aspect mai clasic, vreau sau nu catari mecanice, etc.

Goana
Deoarece distantzele sint relativ mici, si adesea se trage in miscare, in opinia mea, pentru goana ne trebuie o carabina cu repetitie ridicata a focurilor, precizia este secundara. Cantidatzii principali sint semiautomata si leveraction. Se poate si cu bolt, si daca sint caposhi sau expertzi (diferetza dintre ei e masurata doar de gradul de scucces), se poate chiar si cu single shot. Dar atit bolt cit si single shot la gona, in opinia mea, sint ca si cum ai incerca sa tai copaci cu toporul in loc de drujba. Pentru cei puternici si caposi se poate cu toporul, dar noi astia mai nedotatzi preferam drujba. De asemenea pentru goana, se alege o arma usoara, cu care putetzi urmari cu usurintza un vinat in miscare.

Pinda
La pinda distantzele pot fi mai mari si avem de obicei timp sa ochim mai bine. Deci precizia devine mai importanta si capacitatea de a da al doilea foc devine oarecum secundara (dar ramine importanta in opinia mea). O carabina semiautomata si un leveraction satisfac si pinda cu brio, daca distantzele sint mici (pina pe la 100m). Mai departe leveraction ramine un pic in urma dar inca putem folosi semiautomata. De fapt am vazut semiautomata de precizie folosit pina la 900m fara probleme. De asemenea tot aici este locul carabinelor cu bolt la care se poate repeta si al doilea foc, doar ca nu atit de repede. Carabinele single shot sint mai potrivite aici decit la goana, DAR tot nu lea-as recomanda tragatorilor incepatori. Greutatea armeleor de pinda poate fi mai mare decit la goana, dar pentru distantze mici majoritatea armelor usoare satisfac precizia. Asadar, in opinia mea, daca tragetzi la pind la distantze mici si vinat mediu, in opinia mea n-avetzi nevoie de o arma cu tzeava groasa.

Tragere la distantza
In acest caz precizia este foarte importanta si repetitizia secundara. As zice ca e nevoie de precizie sub 1 MOA si recomandat sub 0.5 MOA. E bine sa avem al doilea foc repede, dar nu daca sacrificam precizia. Traditizional acesta era domeniul carabinelor cu bolt, datorita preciziei ridicate pe care o pot avea la un pretz de cost relativ scazut. In ultimii ani tehnologia a evoluat mult, si a devenit suficient de ieftina ca sa se produca semiautomate de precizie. Carabinele din seria AR10, AR15 se produc in variante match, si nu sint cu nimic mai prejos in precizie, decit bolturile tactice. Pretzul pentru semi de precizie inca este ridicat, as zice dublu fatza de bolt action. De asemenea semi pe care le stiu de precizie sint derivate din variante militare, deci probabil foarte dificil, daca nu imposibil de obzinut in Romania. Majoritatea covirsitoare a armelor de precizie sint grele, din cauza ca se fac cu tzevi cu sectiune groasa. De asemenea marea majoritate se fac cu paturi sintetice sau de metal, pentru a preveni variatziile la conditziile de mediu si imbatrinire. Aceste arme sint "all business" si aspectul lor este total neimportant. Adica, paturile de lemn sint aproape inexistente, chestii de "infrumusetzare" nu exista, multe din ele arata ca din Star Trek pentru ca patul are forme ciudate, cu fel de fel de reglaje. Multe (dar nu toate) nu au catari mecanice. Nu intratzi in pacatul de a da bani pe o arma de precizie daca nu vretzi sa o folositzi la capacitate. Arma de precizie poate ca nu e atit de scumpa decit o clasica de colectzie, dar pentru a o folosi la capacitate, va trebuie optica de calitate, antrenament (adica bani pe munitie) si de obicei necesita accesorii aditizionale (bipod, laser rangefinder, anemomentru, etc.). De asemenea pentru ca e grea nu o putetzi folosi la goana (nu o putetzi trage din mina) si o sa va uratzi zillele cind o caratzi la deal prin padure.

Tragere in poligon
Aici vorbim de armele de benchrest. La aceste arme totul se sacrifiva pentru precizie...dar absolut totul. Repetitzia focului a practic neimportanta. Greutatea lor trebuie sa fie cit mai mare ca sa compenseze reculul. Practic armele dedicate de poligon, nu se pot folosi la vinatoare.

Universala:
Universala pentru toate categoriile nu exista.

O arma de pinda si goana poate fi semiautomata si/sau lever action pentru distantaze mici.

O arma de pinda, goana si distantaza in opinia mea nu exista pentru ca armele de distantza sint grele, ceea ce contrazice cerintzele unei arme de goana.

Se poate lua semi de precizie pentru pinda si distanta, dar asteptatziva sa platitzi si voi si rudele pentru ea in conditziile din Romania, si o sa dureze ceva vreme, si un munte de pile pina o avetzi in casa.

O arma de pinda si distantza poate fi in Romania un bolt action de precizie. In ziua de azi 1 MOA nu e o cerintza foarte drastcia pentru armele cu bolt deic putetzi gasi un bolt care poate fi folosit si la pinda si la distanta.

De asemenea putetzi folosi (cu succes moderat in opinia mea) bolt la goana si pinda, dar trebuie sa va antrenatzi sa manipulatzi boltul cit mai repede, si trebuie sa fie o carabina bolt usoara.

Daca vretzi o combinatzie de lisa cu carabina singura solutzie este mixta. Exista mixte cu precizie buna deci le putetzi folosi cu succes la pinda, si chiar si la goana daca vinatul este aproape (cum e adesea la goana). La mixta putetzi folosi un foc din carabina, si al doilea foc din lisa. Al treilea foc insa sufera din timpul mare de incarcare.

Studiu practic:
Cazul unui vinator "verde", care vrea sa se bucure de mistretz, capre si ocazionalul cerb. In cazul descris, mai intii as alege calibrul, si m-as opri la unul care sa acopere toata gama si poate ceva pe deasupra. Probabil as alege 3006. Pentru ca as vina si la goana si la pinda, la distantze relativ mici, as alege o semi in 3006 sau un lever action intr-un calibru greu. Cum in Romania lever action in calibru greu sint nepopulare m-as opri la semi in 3006. Daca n-as avea buget nici de semi in 3006 m-as indrepta spre o mixta in 3006 cu lisa de 12. Daca as fi un tragator mai experimentat poate si un 3006 bolt ar fi ok pentru goana, dar n-ar fi prima mea alegere.

Intrebari si raspunsuri:
1) Am vazut ca nu recomanzi single shot pentru nimic, la ce sint totusi bune?
Raspuns: Pentru cei experimentatzi si pentru cei care au buget mic. Adica decit fara arma, mai bine cu un IJ.

2) Am folosit bolt action pentru goana de cind ma stiu si n-am avut probleme, nu cred ca trebuie sa ai semi sau lever action.
Raspuns:
Sigur ca daca chiar vrei se poate folosi bolt la goana. Dar iti micosrezi mult sansele focurior succesive. Pentru tragatori buni care se multzumesc cu o singura piesa dintr-o turma nu conteza. Dar pentru incepatori si liniste mentala, in opinia mea trebuie semi

3)Imi trebuie catari mecanice sau nu?
Raspuns: Pe scurt, daca pune-ti un dispozitiv optic pe arma nu va trebuie. In opinia mea insa daca tragetzi pina la 100m cu o catare optica gen peep sight, se poate si fara optica ajutatoare. Se poate chiar si catare si inaltzator dar numai pentru experimentazi

4) Imi trebuie carabina cu tzeava liberoschilanta?
Raspuns: Tzeava liberoschilanta ajuta la precizie. De obicei armele sub 1 MOA le au. Asta nu inseamna ca nu se poate atinge sub 1 MOA in alt mod, dar e mai economic cu tzeva liberoschilanta. In opinia mea daca tragetzi la distantze mici nu va trebuie precizie prea mare, deci tzeava liberoschilanta nu e neaparat necesare.

5)De ce precizie am nevoie?
Raspuns: Depinde de distanta si marimea zonei vitale pe care vretzi sa o lovitizi. Pentru vinat mediu la distantza mica, nu nevoie de cine stie ce precizie. Adica sa zicem ca zona vitala este 25 cm (10 inch) la 100m inseamna o precizie de 10 MOA. Considerind variatziile de tragator, conditzii etc. as zice ca pentru vinat mediu la 100m o precizie de pina la 5 MOA e suficienta. Daca insa tragetzi in iepuri la 200m precizia trebuie sa fie sub 1 MOA sau chiar mai bine, deci avetzi nevoie de arma de precizie (si mult antrenament si suferintza financiara).

6) La distanta imi zero arma?
Raspuns: Aceasta intrebare se pare ca revine si s-au mai dat raspunsuri la ea. In opinia mea trebuie facut asa (teoria simplificata, n-am inclus unele variabile). Ne hotarim care e vinatul principal. Sa zicem vinatul mediu. Marimea zonei vitale la vinatul mediu este sa zicem 25 cm. Ca sa alegem un pic de marja de sigurantza o sa zic 16 cm e zona vitala. Daca vinam in point blank range (asa cum faca majoritatea) trebuie sa alegem zero la arma, astfel incit proiectilul sa nimereasca in centrul unui cerc cu diametrul de 16cm SI sa nu urce niciunde pe traictorie mai mult decit raza cercului, adica 8 cm. Sa zicem ca calibrul este 3006. Trebuie sa algem zero in asa fel incit traictoria lui 3006 in proiectilul pe care vrem sa-l folosim sa nu urce mai mult de 8 cm. Daca alegem munitizia Remington 180 grain cu Lapua Naturalis. Avem din tabele balistice ca urca cca 8 cm daca il zero la 210m Asadar trebuie sa 0 la 210 (practic si la 200 tot ok e). Tot din tabele balistice rezulta ca proiectilul nu coboara mai mult de 8 cm pina la distatza de cca 290m. Aceasta este distantza de point blank range si inseamna ca teoretic pina la distantza de 290 putem sa ochim si sa tragem in vinat mediu fara compensare de elvatzie. Practic exista variatzii de viteza de la arma la arma, dar unele chiar se potrivesc pe ce zice tabelul. Practic in cazul de sus, as zero pe la 200m si as trage linistit pina pe la 260m.



7) Trebuie sa re-zero cind schimb munitia?
Raspuns: Da

8)Aaaaa, eu din ultima banca n-am acces la tabele balistice. Eu ce fac?
Raspuns: Am postat un spreadsheet pe forum Aici avetzi linkul http://*********/munitie/free-balistic-software/

De asemenea exista un software balistic online la adresa http://www.eskimo.com/~jbm/calculations/traj/traj.html

Producatorii publica tabele balistice. Ale lor sint bune pentru luat viteza initiala si coeficientzii balistici, care se introduc in software-ul (-urile) balistice postate mai sus. Inca o nota vitezele initiale de plecare a proiectilelor publicate de producatori, nu sint neaparat la fel cu cele din arma voastra. Consultatzi "small print" de pe pagina producatorului, de obicei spune lungimea tzevii cu care s-au facut testele. Daca tzeava pe care o folositzi are acceasi lungime sau apropiata, putetzi folosi vitezele publicate. Pentru tzevi mai scurte vitezele scad. De obicei cu citziva zeci de m/s depinzind de calibru (la magnumuri scaderea e mai drastica decit la calibrele lente). E greu de dat o retzeta universal, dar o aproximatzie grosiera ar fi cca 15-20 m/s la 1 inch (2.5 cm). Bineintzeles pentru cei care au acces la un cronograph, nimic nu bate o masuratoare in poligon.

Si inca o nota la acest subiect. Pentru cei care trag la distantze mari, in experientza mea tabele balistice sint aproximative. Daca le folositi doar ca sa zero arma la 100-300m nu conteaza prea mult. Insa pentru distantze mari nu "pusca" chiar exact. Dar sint o baza de plecare pentru ajustarile elevatziei. Pentru cei tentazi de distantza nimic nu bate incercarile in poligon si notele pe hirtie.

Si iar inca o nota. Si pentru cei care zero arma iarna si trag vara cu ea...sau invers. Iarna, la temperaturi joase caderea proiectilului e mai mare decit vara. Pentru cei curiosi, e o simpla problema de frecare si ciocnire. La temperaturi reci aerul e mai dens si proiectilul intilneste mai multe molecule pe unitatea de lungime, care ii "rapesc" mai mult din viteza. Practic, o variatzie a temperaturii cu 6.6 C produce o variatie de 1MOA in elevatie (adica 2.5 cm la 91m). Asadar de la iarna la vara cu o variatie a temperaturii de 40 C spre exemplu produce o variatie a elevatiei de 15 cm la 91 m. In functie de ce vinati e diferenta intre a lovi in plin sau rata. Asadar nu uitati sa zero din nou arma in sezonul in care vinatzi.


Cei cu multe cunstinte in domeniu va rog, completatzi si comentatzi. Din nou scuze pentru gramatica, am scris materialul de mai sus in timpul sedintzelor.



CristianC
dtdpuu
Veteran
 
Mesaje: 673
Membru din: 15 Ian 2008, 23:58
Locaţie: Michigan, USA

Re: Ghidul lui NUSTIU in alegerea carabinei

Mesajde OVI762 pe 07 Dec 2013, 03:31

Saru'mana,mare sef.Pe mintea ,,tutulor''
este in noi
OVI762
Veteran
 
Mesaje: 2524
Membru din: 10 Noi 2009, 09:11

Re: Ghidul lui NUSTIU in alegerea carabinei

Mesajde timexim pe 07 Dec 2013, 10:06

ar fi de luat in seama si dublu express-urile ,mai ales ptr goana.( usurinta si rapiditate in repetitia focului)
8 x 68 e tata lor ...
timexim
Veteran
 
Mesaje: 417
Membru din: 30 Dec 2008, 20:33

Re: Ghidul lui NUSTIU in alegerea carabinei

Mesajde scirocco pe 07 Dec 2013, 11:47

Si, cele cu inchizatoare lineare,ex.Blaser,Merkel,Mauser,etc.,renumite tot pentru rapiditatea cu care se dubleaza focul.
Tragi,nu tragi...vremea... trece!!!
Avatar utilizator
scirocco
Veteran
 
Mesaje: 2046
Membru din: 31 Iul 2006, 13:17
Locaţie: Bucuresti

Re: Ghidul lui NUSTIU in alegerea carabinei

Mesajde crishunter pe 07 Dec 2013, 14:29

Pai cele cu inchizatoare liniare nu se incadreaza tot la bolt ?
Pt dtpu , nu ai amintit nimic de precizie la single shot. In alta ordine nu toate sunt chiar ieftine si ma refer la cele fara brizbriz=uri .
crishunter
Membru important
 
Mesaje: 162
Membru din: 09 Aug 2009, 20:41
Locaţie: Bucuresti

Re: Ghidul lui NUSTIU in alegerea carabinei

Mesajde dtdpuu pe 07 Dec 2013, 23:37

timexim scrie:ar fi de luat in seama si dublu express-urile ,mai ales ptr goana.( usurinta si rapiditate in repetitia focului)

Buna idee, hai sa o adugam. Din pacate stiu prea putine de ele. Scrie te rog un paragraf cu sectiunile:
- Descriere
- Poza
- Pro si Contra
....si il adaugam.

CristianC
dtdpuu
Veteran
 
Mesaje: 673
Membru din: 15 Ian 2008, 23:58
Locaţie: Michigan, USA

Re: Ghidul lui NUSTIU in alegerea carabinei

Mesajde violiv pe 08 Dec 2013, 12:33

Si iar inca o nota. Si pentru cei care zero arma iarna si trag vara cu ea...sau invers. Iarna, la temperaturi joase caderea proiectilului e mai mare decit vara. Pentru cei curiosi, e o simpla problema de frecare si ciocnire. La temperaturi reci aerul e mai dens si proiectilul intilneste mai multe molecule pe unitatea de lungime, care ii "rapesc" mai mult din viteza. Practic, o variatzie a temperaturii cu 6.6 C produce o variatie de 1MOA in elevatie (adica 2.5 cm la 91m). Asadar de la iarna la vara cu o variatie a temperaturii de 40 C spre exemplu produce o variatie a elevatiei de 15 cm la 91 m. In functie de ce vinati e diferenta intre a lovi in plin sau rata. Asadar nu uitati sa zero din nou arma in sezonul in care vinatzi.

Sincer, n-am intalnit niciodata marja asta. Am incercat din multe calibre si chiar trecand de la +35 de august la -10 de ianuarie. Plecand de la reglajul de vara daca proiectilul a mers mai jos cu 5 cm pe tinta la 100 m a fost enorm, in general 2-3 cm sau chiar tot acolo. Si nu cu munitia scoasa din san ci dupa 1-2 ore de stat cu ea la rece. Dincolo de 100 m e adevarat, conteaza mult de tot si poate mai mult proportional in cazul cresterii temperaturii .... adica de la 25 la 35 grade influenta e mai mare decat de la 25 la 5 grade.
In plus fata de frecarea cu aerul mai dens, viteza la gura tevii scade discret cu temperatura si poate creste semnificativ daca temperatura creste.
Imi amintesc de o masuratoare - 308 W, la 6 dimineata si ~20 grade scotea undeva la 850 m/s (cu un proiectil usurel) iar la ora 15, cu aproape 20 grade mai mult si cu cartusele stand pe patura, in plin soare, sarea de 900 m/s.

Alta parere jumate/jumate subiectiv-obiectiva: am impresia ca firmele europene reprezentate bine la noi (RWS, Geco, Norma, Sako) folosesc pulberi mult mai putin influentate de diferente de temperatura, mai ales atunci cand scade temperatura decat marcile americane de munitii. Un EVO sau un Orix (cxa si altele) din 30-06 (sau alte calibre) dau jos la fel de bine (sau prost) si tap la 200 m in iulie si porc la 20 m in ianuarie fara sa fie nevoie sa umbli la niciun reglaj.


Peste balta cea mare dublu-expresu-urile sunt mai rare ca OZN-urile. Aia sunt oameni practici - sa coste putin si sa mearga bine. Pe la noi a inceput sa fie o moda cu ele - ei bine si la unele de 6000 E se intampla sa mearga fiecare teava in treaba ei si chiar semnificativ .... e suficient doar sa bagi alta munitie si s-a cam dus la naiba reglajul. E adevarat ca pot trage teoretic doua sau chiar trei focuri mai iute ca orice Blaser sau semi dar in practica nu-i chiar asa. Nu-s arme usor de stapanit, forma patului si unghiul inclinat le fac sa sara tare de teava, mai ales ca se aleg calibre tarisoare, iar revenirea pe tinta e greoaie.

Basculantele cu o teava si cat de bine pot trage .... hmmm ..... Pai daca cele mai ieftine, gen Ij 18, H&R de peste ocean sau mai noile Bergara de la spanioli, toate arme sub 500 E pot MOA linistit, macar atat scot si alea de 1000 E gen Thompson, Sabatti, etc si alea de 5000 sigur pot tot asa. Cred ca cel mai raport pret/ce ofera pe piata de astazi il au mai noile Haenel - Jaeger 9: undeva la 1200 E, bascula de aliaj usor, mecanica moderna de la Blaser, tevi Merkel de ultima generatie, si mai lungute decat media in varianta standard (dar exista si stutzen), calibre cate vrei, merg si catre 1/2 MOA in calibrele mai usurele si totul la 2,5 kg sau un pic peste.

http://www.cg-haenel.de/en/haenel-jaege ... -jaeger-9/


Cat despre armare liniara, arme fara culata si alte "minunatii" mai rabdati un pic.
violiv
Veteran
 
Mesaje: 8758
Membru din: 18 Iul 2006, 10:11
Locaţie: Constanta

Re: Ghidul lui NUSTIU in alegerea carabinei

Mesajde dtdpuu pe 08 Dec 2013, 14:04

Salut violiv,

Merci de corectie. Cred ca ai dreptate cu cadere al variatia temperaturii. Din 2008 cind am scris lucrurile de mai sus, erau alte pulberi. Asadar caderea ramine doar din frecare, care la 100m nu mai e asa importanta. Ca nota, nu prea mai stiu cum sint pulberile de fabrica la noi, dar recincarc cu pulberi de la Hodgdon care cica ar fi mai stabila cu temperatura. O sa incerc sa fac niste teste daca apuc cit tine vremea rece la noi (hihi avem si noi -3....vreo citeva zille). O sa scot paragraful cu pricina.....ufffff nu mai pot sa modific


CristianC
dtdpuu
Veteran
 
Mesaje: 673
Membru din: 15 Ian 2008, 23:58
Locaţie: Michigan, USA


Înapoi la Arme de vinatoare cu glont

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 63 vizitatori

Publicitate